Senaste nytt

SAS tar bort gratis plats vid nödutgång för EBG

Undrar hus SAS har resonerat kring flighter där det inte finns minst 4 EBD eller andra som är villa att betala, för då kommer de behöva flytta folk till exit rows som alltid måste ha en passagerare vid varje dörr. Det sker ibland redan idag, men med denna ändring borde det öka markant och medföra lite mer krångel vid boarding.
Går ju att tilldela vid checkin så de slipper göra det ombord, ser inte hur detta skulle vara ett problem.

Är väl fortfarande fritt fram för alla EB medlemmar oavsett nivå när check-in öppnar?

Hjälpte min mor (EBS) att checka in härom dagen och då kunde hon välja alla platser förutom nödutgångarna som kostade extra. Detta vara kanske 10 timmar innan avgång. Möjligt att EBG får tillgång då.

Som kille med ganska långa ben är det verkligen en försämring som kan komma påverka mina framtida val av flygbolag. Nu närmaste året är jag förvisso Diamant så då är det inget problem. Men därefter kommer jag nog ramla ned på guldnivå (LTG) och då skulle det kunna vara en faktor som skulle kunna få mig att välja exempelvis Norwegian i stället om jag nu står i valet och kvalet kring en specifik resa. Mycket annat kan jag leva utan. Men just utrymme för benen är nog en av de viktigaste parametrar som jag väljer bolag utifrån.

Som kille med ganska långa ben är det verkligen en försämring som kan komma påverka mina framtida val av flygbolag. Nu närmaste året är jag förvisso Diamant så då är det inget problem. Men därefter kommer jag nog ramla ned på guldnivå (LTG) och då skulle det kunna vara en faktor som skulle kunna få mig att välja exempelvis Norwegian i stället om jag nu står i valet och kvalet kring en specifik resa. Mycket annat kan jag leva utan. Men just utrymme för benen är nog en av de viktigaste parametrar som jag väljer bolag utifrån.
Alltså du kan fortfarande betala för det? Antar det inte är gratis på Norwegian heller så blir ju ingen skillnad där.

Precis, och dessutom tar de flesta LCC bolag mindre betalt för sittplatser än SAS och AF-KLM.
Alla kör ju någonstans dynamisk pricing. Norwegian säger 9.9-45 eur för seating -man kan gissa att 45 är för exit row på deras längsta rutter. Motsvarande (exit row på Europa - longhaul är ju något annat) på sas kostar 28-36 eur, så 36 I jämförelsen. Norwegian är alltså 25% dyrare.

Alla kör ju någonstans dynamisk pricing. Norwegian säger 9.9-45 eur för seating -man kan gissa att 45 är för exit row på deras längsta rutter. Motsvarande (exit row på Europa - longhaul är ju något annat) på sas kostar 28-36 eur, så 36 I jämförelsen. Norwegian är alltså 25% dyrare.
Har flyg bokat till Las Palmas med Norwegian ena vägen och SAS andra. Exit row kostar 449 respektive 299 kr, så Norwegian är i detta fall dyrare. Min erfarenhet är att Norwegian generellt tar mycket mer för tilläggstjänster än SAS. Just gällande exit row-säten tar Norwegian dessutom fullpris även om man köper deras plus-biljetter.

Har flyg bokat till Las Palmas med Norwegian ena vägen och SAS andra. Exit row kostar 449 respektive 299 kr, så Norwegian är i detta fall dyrare. Min erfarenhet är att Norwegian generellt tar mycket mer för tilläggstjänster än SAS. Just gällande exit row-säten tar Norwegian dessutom fullpris även om man köper deras plus-biljetter.
Ah det glömde jag fråga, men tack för svaret utan fråga! Jag hittade ingen specifikation på deras site av skillnaden på "standard säten".

Däremot ingår väl även exit row om man bokar flex? Vilket det inte för på sas.

Däremot ingår väl även exit row om man bokar flex? Vilket det inte för på sas.
Ja, det ingår i deras Flex biljetter. Använde det själv senast jag flög till Gran Canaria och vad skönt det var att ha gott om plats under de sex timmars flygning.

Toppen