Senaste nytt

SAS tar bort 24h öppet köp

Största fördelen är ju när något skiter sig och man har sas som speaking partner, och inte en online resebyrå. För mig personligen är det värt att slippa den risken om det inte är markant skillnad i pris.
Men skiter det sig en gång på hundra så är det värt ändå (med OTA).

Men skiter det sig en gång på hundra så är det värt ändå (med OTA).
Man får väga risk vs reward... Jag bokar också med OTA ibland, likväl som jag bokar egenpaketerade resor till och från, istället för att boka paketresor...

Säg att det är 100 kr billigare att boka via OTA över tid (exempel). På etthundra resor blir det en besparing på 100*100 = 10.000 kr.

En sak som skiter sig på en resa kan leda till en kostnad som överstiger det med råge (cash biljett med noll framförhållning) beroende på var i världen man befinner sig och vart man är på väg.

Inte om du frågar mig, även om det är extremt sällan det skiter sig vill jag inte ha extra problem när det väl skiter sig.
Jag instämmer men jag börjar fundera på om det inte längre är så svart eller vitt.

Dels så får man ju väga fördelarna med OTA (pris, paketresa, avbokningsvillkor osv) mot nackdelarna (ex flygbolag som inte vill hjälpa till). Och oftast håller jag med om att fördelarna inte överväger nackdelarna.

När jag tidigare varit tvungen att använda resebyrå via jobbet så har jag behövt ringa den vid irrops och att de kontaktar flygbolaget. Det är omständigt och oftast enklare att göra själv. Men jag funderar på om de har tillgång till en bättre kundservice hos flygbolaget?

När jag missade min anslutning på Arlanda för att KLM ankom sent (bokat som SK codeshare direkt via SAS) så hänvisade SAS till KLM och KLM vägrade hjälpa till för att det var SAS biljetter. Inte utan att man undrar hur det hade gått om jag hade bokat via en välrenommerad resebyrå.

Jag instämmer men jag börjar fundera på om det inte längre är så svart eller vitt.

Dels så får man ju väga fördelarna med OTA (pris, paketresa, avbokningsvillkor osv) mot nackdelarna (ex flygbolag som inte vill hjälpa till). Och oftast håller jag med om att fördelarna inte överväger nackdelarna.

När jag tidigare varit tvungen att använda resebyrå via jobbet så har jag behövt ringa den vid irrops och att de kontaktar flygbolaget. Det är omständigt och oftast enklare att göra själv. Men jag funderar på om de har tillgång till en bättre kundservice hos flygbolaget?

När jag missade min anslutning på Arlanda för att KLM ankom sent (bokat som SK codeshare direkt via SAS) så hänvisade SAS till KLM och KLM vägrade hjälpa till för att det var SAS biljetter. Inte utan att man undrar hur det hade gått om jag hade bokat via en välrenommerad resebyrå.
Det finns självklar tillfällen där de flesta nyttjar resebyrå trots nackdelarna, även jag.

Men i ditt sista case var det KLM du skulle pratat med och de skulle löst problemet. Hade det uppstått i Amsterdam hade det nog inte varit problem, men sker det på Arlanda finns ingen KLM personal och man får förlita sig på 3e part vilket ofta ställer till problem.

Det finns självklar tillfällen där de flesta nyttjar resebyrå trots nackdelarna, även jag.

Men i ditt sista case var det KLM du skulle pratat med och de skulle löst problemet. Hade det uppstått i Amsterdam hade det nog inte varit problem, men sker det på Arlanda finns ingen KLM personal och man får förlita sig på 3e part vilket ofta ställer till problem.
Precis, jag pratade med KLM och de vägrade hjälpa till för att det var SAS som ställt ut biljetten. KLM såg ju i princip SAS som en resebyrå i det fallet.
Troligtvis är inte Arlanda ensam i världen med detta så därför funderar jag på om det skulle kunna finnas ett värde i att ha en resebyrå när man blandar in flera bolag i bokningen. Kanske är det ändå inte värt det för som du säger, om vi istället inte kommit iväg från Amsterdam så hade jag kanske haft svårigheter med resebyråbokning och en biljett utställd direkt av SAS vore att föredra.

Toppen