Senaste nytt

SAS tar bort 24h öppet köp

En sak jag tänkte på är att det möjligt att AFKLM har en lista med krav för förändringar hos SAS, och att SAS-ledningen nu måste förhandla om dessa, och bestämma vilka krav de kan ge efter, och vilka de ska hålla emot så länge det går. Och i samband med detta blev det kanske så att ledningen bestämde sig för att de behövde släppa 24 timmars-regeln, för att försvara något annat (t.ex. LTG).

Ren spekulation så klart. Men inte otänkbar, eller? Däremot är ju frågan varför AFKLM egentligen skulle ha en åsikt om 24 timmars-regeln. Det borde egentligen inte vara ett problem att olika bolag i alliansen hanterar just sådant olika, utifrån marknadens förutsättningar och historisk utveckling.
 
En sak jag tänkte på är att det möjligt att AFKLM har en lista med krav för förändringar hos SAS, och att SAS-ledningen nu måste förhandla om dessa, och bestämma vilka krav de kan ge efter, och vilka de ska hålla emot så länge det går. Och i samband med detta blev det kanske så att ledningen bestämde sig för att de behövde släppa 24 timmars-regeln, för att försvara något annat (t.ex. LTG).

Ren spekulation så klart. Men inte otänkbar, eller? Däremot är ju frågan varför AFKLM egentligen skulle ha en åsikt om 24 timmars-regeln. Det borde egentligen inte vara ett problem att olika bolag i alliansen hanterar just sådant olika, utifrån marknadens förutsättningar och historisk utveckling.
Andra bolag drabbas iof iom att även deras flyg bokas av vid connections. Gäller inte enbart SAS metall. Oavsett är det uselt.
 
Ren spekulation så klart. Men inte otänkbar, eller? Däremot är ju frågan varför AFKLM egentligen skulle ha en åsikt om 24 timmars-regeln. Det borde egentligen inte vara ett problem att olika bolag i alliansen hanterar just sådant olika, utifrån marknadens förutsättningar och historisk utveckling.

Det beror på hur djup integreringen kommer bli mellan SAS och AF/KLM. Om planen är att fullt införliva SAS som subsidiary (typ hur ITA nu är en LH Group medlem) så blir det ohållbart att ha olika köpvillkor.
 
Utöver misstag vid bokningen (som man ofta inte kan se förrän den är utförd, som sagt) finns ju problemet att boka bonusresor med 2-4-1 för fler än två personer. Där måste man ju lägga första bokningen och sedan hoppas att man kan boka resterande passagerare. Det är ju lite av ett aber att man då inte kan avboka den första bokningen om de resterande inte går igenom.
Enda sättet är alltså att ringa in, boka, splitta, applicera vouchers och betala, men med Nya Kundtjänsten känns det inte helt straightforward...
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Utöver misstag vid bokningen (som man ofta inte kan se förrän den är utförd, som sagt) finns ju problemet att boka bonusresor med 2-4-1 för fler än två personer. Där måste man ju lägga första bokningen och sedan hoppas att man kan boka resterande passagerare. Det är ju lite av ett aber att man då inte kan avboka den första bokningen om de resterande inte går igenom.
Enda sättet är alltså att ringa in, boka, splitta, applicera vouchers och betala, men med Nya Kundtjänsten känns det inte helt straightforward...

1. Där måste man ju lägga första bokningen och sedan hoppas att man kan boka resterande passagerare - Workaround: Awardfares och Expertflyer kan visa totalt antal awardsäten tillgängliga. Några ledtrådar finns i vilken Airline. Saudia t.ex. släpper 3 economy + 1 biz på 361 dagars gränsen för long haul.

2. Det är ju lite av ett aber att man då inte kan avboka den första bokningen om de resterande inte går igenom. - Workaround: Detta verkar vara ett strul med nya SAS siten. Men det funkar utan problem i SAS appen. Gjorde det själv två ggr förra veckan.

Jag försvarar inte SAS, detta är saker de borde visa/lösa, bidrar endast med hur man kan jobba runt det.
 
Toppen