Hur är det med kontanter, behöver man det i Seoul?
Jag har också sett att man nu kan lägga till ett Tmoney-kort (som väl är deras kort för kollektivtrafik) i sin iPhone-wallet. Finns det några nackdelar med detta jämfört med att ha ett plastkort?
Jag betalar allt med svenska kreditkort plus T money-app toppat upp med svenskt kort.
Det enda jag inte lyckats betala på det sättet är vägtullar (se Go East-reserapport 2024).
Den enda nackdelen med T money-appen är att den ibland kan vara lite seg på bussar. Oftast funkar den men senast jag åkte flygbuss *till* Incheon så blippade aldrig chaufförens maskin till när jag blippade mobilen. Så han trodde inte att det dragits pengar. Men vid rödljus kom han bak till mig och jag visade upp transaktionshistoriken i T money-appen och då var han okej. Det kan det vara bra att vara medveten om utifall man vill åka buss och inte har kontanter eller fysiskt T money-kort på sig.
Jag har sett flera gånger folk som ska åka flygbuss från stan till flygplatsen som trott att man kan betala med kort på bussen. Det går inte (Kontanter eller T money gäller). Men då har dom gett sitt kort till chauffören som sen går in och köper biljett när bussen är framme vid första terminalen. Och sen ger tillbaka kortet. Oklart hur busschauffören skulle reagera om 20 pers på en avgång skulle försöka sig på det.
För noll stressmoment ha kontanter till bussen, biljett eller fysiskt T money.
Från flygplatsen köper man flygbussbiljett i automat eller över disk i ankomsthallen. Självklart med kort.
Noll problem med T money-appen (Android) på tåg eller i tunnelbanan.
När jag var där 2018 så tog väldigt många ställen Amex. Sällan jag behövde nyttja kontanter.
Fortfarande så (källa: mina resor förra året och i år). Nästan alla ställen tar AMEX (högre andel än i Sverige). Även små hål i väggen.
Du behöver ändå som turist kontanter för att toppa upp T-money-kortet oavsett om du har det i mobilen eller fysiskt kort. Toppa upp digitalt kräver Koreanskt nummer om jag minns rätt. I övrigt är kontanter främst för street food
Tmoney app för utlänningar finns för Android. Kräver ej lokalt nummer eller kontanter. Jag toppar upp med svenskt AMEX!
Se app-posten i min reserapport jag länkat ovan.