Senaste nytt

SAS startar ny linje till Seoul 12 september 2025!

Du behöver ändå som turist kontanter för att toppa upp T-money-kortet oavsett om du har det i mobilen eller fysiskt kort. Toppa upp digitalt kräver Koreanskt nummer om jag minns rätt. I övrigt är kontanter främst för street food
Ja, nu när jag testar verkar det inte funka att fylla på det digitala Tmoney-kortet med mina svenska (amex och mastercard) kort. Det var ju lite surt.

Och VAT refund på flygplatsen. Det var enda gången jag kom i kontakt med kontanter när jag var där tidigare i år, kanske får användning av dom när jag åker dit nästa år :)
När man lämnar tillbaka sina biljetter från flygplats-tåget (man måste betala pant på att få en fysisk biljett ) får man kontanter oavsett hur man betalade biljetten. Så ytterligare ett tillfälle där man får kontanter som sedan är svåra att göra av med. 500 Won per biljett, så det är inte hela världen.

Hur är det med kontanter, behöver man det i Seoul?

Jag har också sett att man nu kan lägga till ett Tmoney-kort (som väl är deras kort för kollektivtrafik) i sin iPhone-wallet. Finns det några nackdelar med detta jämfört med att ha ett plastkort?
Jag betalar allt med svenska kreditkort plus T money-app toppat upp med svenskt kort.

Det enda jag inte lyckats betala på det sättet är vägtullar (se Go East-reserapport 2024).

Den enda nackdelen med T money-appen är att den ibland kan vara lite seg på bussar. Oftast funkar den men senast jag åkte flygbuss *till* Incheon så blippade aldrig chaufförens maskin till när jag blippade mobilen. Så han trodde inte att det dragits pengar. Men vid rödljus kom han bak till mig och jag visade upp transaktionshistoriken i T money-appen och då var han okej. Det kan det vara bra att vara medveten om utifall man vill åka buss och inte har kontanter eller fysiskt T money-kort på sig.

Jag har sett flera gånger folk som ska åka flygbuss från stan till flygplatsen som trott att man kan betala med kort på bussen. Det går inte (Kontanter eller T money gäller). Men då har dom gett sitt kort till chauffören som sen går in och köper biljett när bussen är framme vid första terminalen. Och sen ger tillbaka kortet. Oklart hur busschauffören skulle reagera om 20 pers på en avgång skulle försöka sig på det.

För noll stressmoment ha kontanter till bussen, biljett eller fysiskt T money.

Från flygplatsen köper man flygbussbiljett i automat eller över disk i ankomsthallen. Självklart med kort.

Noll problem med T money-appen (Android) på tåg eller i tunnelbanan.

När jag var där 2018 så tog väldigt många ställen Amex. Sällan jag behövde nyttja kontanter.
Fortfarande så (källa: mina resor förra året och i år). Nästan alla ställen tar AMEX (högre andel än i Sverige). Även små hål i väggen.

Du behöver ändå som turist kontanter för att toppa upp T-money-kortet oavsett om du har det i mobilen eller fysiskt kort. Toppa upp digitalt kräver Koreanskt nummer om jag minns rätt. I övrigt är kontanter främst för street food
Tmoney app för utlänningar finns för Android. Kräver ej lokalt nummer eller kontanter. Jag toppar upp med svenskt AMEX!

Se app-posten i min reserapport jag länkat ovan.

Tmoney app för utlänningar finns för Android. Kräver ej lokalt nummer eller kontanter. Jag toppar upp med svenskt AMEX!

Se app-posten i min reserapport jag länkat ovan.
Hmm, jag var senaste i Seoul för några veckor sen och då funkade det fortfarande inte med iPhone (trots att appen finns på IOS), så hoppas det fixas snart dårå. Har dock kvar gamla T-money kort så använder bara dom tills man kan toppa upp på iphone-appen direkt med utländska kort. Kanske ska prova med AliPay / Wechat pay nästa gång ifall dom funkar.

Hmm, jag var senaste i Seoul för några veckor sen och då funkade det fortfarande inte med iPhone (trots att appen finns på IOS), så hoppas det fixas snart dårå. Har dock kvar gamla T-money kort så använder bara dom tills man kan toppa upp på iphone-appen direkt med utländska kort. Kanske ska prova med AliPay / Wechat pay nästa gång ifall dom funkar.
Ja, detta är en annan app. Har sett många som klagat på att denna app bara finns på Android. Även många som klagar på appen i recensionerna och som påstår att den är övergiven av utvecklarna och annat som inte är sant. Appen är enkel i sitt utformande men funkar i stort bra.

Sen är det förstås ingen tung grej att ha ett fysiskt T money heller. Vi har för många hemma med KRW-slattar på, från tiden innan appen! Men jag gillar appen, även om den inte är perfekt. Vill ju driva AMEX spend... ;-)

Nu när jag var i Seoul för två veckor sedan så laddade jag ner Tmoney appen (välj sen browsing i appen) och la in Tmoney kortet i min apple wallet.
Sen gick jag till närmsta convenience store och laddade den med kontanter.
Synd att inte kunna toppa digitalt men smidigt att kunna ha kortet på apple wallet :)

Toppen