Det här med att SAS skulle kunna återinföra business class inom Europa åtta år efter att den avskaffades 2013, och dessutom köra "riktig" business class, är nog bara att fetglömma! Effekten av pandemin förväntas vara snålare resbudgetar, lägre andel affärsresenärer och ytterligare konkurrens från lågprisbolagen. Inget av det pekar mot att särskilt många av resenärerna kommer att vara villiga att betala mer.
”SAS har ingått ett nytt kollektivavtal för piloter och kabinpersonal med den danska fackföreningen FPU som är en del av FH (Fagbevægelsens hovedorganisation) motsvarigheten till svenska LO. Det nya avtalet gör det möjligt för SAS att etablera en kompletterande bas i Köpenhamn. I och med avtalet förbättras den flexibilitet och säsongsanpassning som krävs för att bibehålla SAS ledande position i Skandinavien. Som ett första steg avser SAS att skapa nya arbetsplatser i Danmark i stället för att återöppna basen i Malaga som stängde tidigare som en direkt följd av pandemin. Den nya danska verksamheten etableras med utgångspunkt i vår europeiska driftlicens, vilket borgar för en snabb och kostnadseffektiv uppstart av driften”.
Nej, tolkar dagens besked som ett nytt avtal för "mainline" mellan FPU och SAIL.
Det fetmarkerade är SAIL, så det torde bli att man öppnar en SAIL-bas i Köpenhamn helt enkelt.
Ja, basen i London behålls enligt ovan artikel från check-in.dk.Lagstiftningen är ju förvisso den samma för alla bolag i EU så där är Martin Lindgren ute och cyklar, men det låter ju mer kraftfullt att säga det så. Att något skulle hända likt detta när de inte kommit överens tidigare kan omöjligen varit en överraskning.
Kommer Sail finnas kvar ut från London fortsatt?
Tycka vad man vill om det, men en strejk inom flygsektorn måste snarast ses som ett självmord under de kommande 12-24 månaderna.Den stora frågan blir ju om de vågar hota eller gå ut i strejk igen över det. Eller om förutsättningarna nu är så annorlunda att sas bara kan köra på utan den risken...
Det fungerar ju bra för de flesta andra flygbolagen i Europa både med riktig business inom Europa och till konkurrensmässiga priser.Det här med att SAS skulle kunna återinföra business class inom Europa åtta år efter att den avskaffades 2013, och dessutom köra "riktig" business class, är nog bara att fetglömma! Effekten av pandemin förväntas vara snålare resbudgetar, lägre andel affärsresenärer och ytterligare konkurrens från lågprisbolagen. Inget av det pekar mot att särskilt många av resenärerna kommer att vara villiga att betala mer.