Senaste nytt

SAS startar Köpenhamn-Beirut

Copenhagen – Beiruteff 31MAR18 1 weekly A320 (2 weekly A320/321 24JUN18 – 21AUG18). This route was previously served until October 2005
Copenhagen – Genoaeff 24MAR18 1 weekly CityJet CRJ900 (2 weekly from 24APR18)
Copenhagen – Lisboneff 25MAR18 up to 4 weekly A320. Operational frequency varies. This route was previously served until March 2005 (mid-2000s by Snowflake)
Copenhagen – Sarajevoeff 24MAR18 2 weekly A320/CityJet CRJ900 (CRJ900 switching to Air Nostrum CRJ1000 05JUL18 – 09AUG18. Overall service increases to 4 weekly in July/August). This route was previously served until October 2005 under Snowflake
Copenhagen – Touloneff 21APR18 1 weekly Air Nostrum CRJ1000

Det Beirut-flyg som fortsätter gå även efter 21 augusti avgår 08:05 på lördag morgon. Vem ska hinna med det som inte bor nära Kastrup? Inte första gången SAS lägger flyg som jag annars gärna skulle ta så pass tidigt att jag är chanslös om jag inte övernattar vid flygplatsen.

Ok funkar tydligen från större SAS-flygplatser, bara otur för mig igen.

Det Beirut-flyg som fortsätter gå även efter 21 augusti avgår 08:05 på lördag morgon. Vem ska hinna med det som inte bor nära Kastrup? Inte första gången SAS lägger flyg som jag annars gärna skulle ta så pass tidigt att jag är chanslös om jag inte övernattar vid flygplatsen.

Jag förstår vad du menar. SAS lägger ibland en tidtabell som gör att det inte går att ansluta till/från vissa av deras linjer. Exempelvis linjerna till OTP (Bukarest) och NAP (Neapel) som bara trafikeras från CPH. CPH-OTP trafikeras som regel två gånger i veckan, tisdag och lördag utom under högsäsong då den går oftare, men lördagsreturen ankommer CPH så sent att det inte finns några anslutningar kvar till ARN samma dag. Det hela gör ju att intresset att flyga med SAS till Bukarest blir betydligt lägre för de som flyger från t.ex. ARN eller OSL när det bara är möjligt att resa hem på tisdagar därifrån istället för tisdag och lördag.

När det gäller linjen CPH-NAP går det inte alls att ansluta från t.ex. ARN eller OSL. SAS flyger som sagt bara till Neapel från CPH men avgången går så tidigt att det inte går att ansluta från t.ex. ARN, dvs. det är omöjligt att flyga med SAS till Neapel från någon annanstans än CPH utan att övernatta i CPH. Om avgången CPH-NAP skulle gå bara 15 minuter senare skulle man kunna flyga ARN-CPH-NAP utan att övernatta i CPH.

Last edited:
Sov i lufthavnen i transitten !? Det har jeg gjort masser af gange - undtagen lige CPH fordi jeg bor i København. Hvis det er SAS kan du bare rejse fra Norden til CPH dagen før - og nyde Goldloungen (de har 2 sleepers) eller sov på en af sofaerne i de lukkede caphéer...
I nat har jeg selv en turnaround mileage run i BKK på 18 timer. Finder altid et sted i loungen eller transitten, The Guide to Sleeping in Airports

Last edited:

Jag håller med dig i sak, och det är väl en stor utmaning för ett bolag som bygger på att man flyger via hubbar, men ändå vill hålla planen i luften sent.
I det här fallet tycker jag at 08:05 är tidigt, men helt okej vad gäller anslutningar. Det här är nog mer ett bevis på SAS ointresse på Berlin.

Jag är väldigt nyfiken på Beirut. Men hur är egentligen säkerhetsläget där? Någon som besökt staden nyligen?

Jag är väldigt nyfiken på Beirut. Men hur är egentligen säkerhetsläget där? Någon som besökt staden nyligen?
Har en kompis som jobbat där, inom flygbranschen. Kan väl säga att jag (och hon) skulle avråda alla som inte tvunget måste dit att åka.

Hon jobbade inom privata flygsektorn och relativt nära Saad och hon väcktes vid 3 på natten för att smugglas ur landet. 2 dagar senare var Saad i Saudi, på obestämd tid.
Utan att bli för politisk eller avslöja mer och strida mot reglerna på forumet kan vi stänga diskussionen här och nu med att undvik om du kan att åka dit...

Har en kompis som jobbat där, inom flygbranschen. Kan väl säga att jag (och hon) skulle avråda alla som inte tvunget måste dit att åka.

Hon jobbade inom privata flygsektorn och relativt nära Saad och hon väcktes vid 3 på natten för att smugglas ur landet. 2 dagar senare var Saad i Saudi, på obestämd tid.
Utan att bli för politisk eller avslöja mer och strida mot reglerna på forumet kan vi stänga diskussionen här och nu med att undvik om du kan att åka dit...
Var där i maj i år och upplevde inte staden eller landet som osäker, men kanske bara jag som är naiv.
Jag blev bara lite förvånad att SAS startar en linje till ett så pass "osäkert" resmål. Jag trodde bara att SAS satsade på "säkra" resmål.

Jag blev bara lite förvånad att SAS startar en linje till ett så pass "osäkert" resmål. Jag trodde bara att SAS satsade på "säkra" resmål.
Det finns ju också en icke oansenlig andel svenskar/danskar med libanesisk bakgrund som kan tänkas nyttja linjen. Lite som de smala linjerna till Kosovo och Sarajevo (även om det inte finns någon avrådan från UD dit).

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen