Senaste nytt

SAS Star Alliance award

Normalt bokas 2-klass United-flyg som X (ekonomi) eller O (first). Mina tiotals resor med United och US Airways tidigare har jag aldrig fått I (business) inom USA om det inte har varit på en 3-klass B777.

Dock har Lufthansa alltid behandlat detta som 2-klass och därmed har jag betalat O som I. Jag skulle bli förvånat om SAS kräver betalning för O som 3-klass på ett 2-klass flygplan. Trodde bara BAEC var ensamma om detta ;)
Om jag kommer ihåg rätt, efter någon gång United+Continental merger, ändrades 2-kabinklass domestic First class award på United flygningar till I klass.
Även på ANA:s webbsida började att visa 2-kabinklass domestic First class som Business class award.

På Uniteds inrikesflygningar finns bara Economy och First som kabinklasser, om vi bortser från Premier Service JFK-LAX/SFO.
Reser man då i First (inklusive biljettklass I) betyder det att beroende på vilken maskin som flyger aktuell sträcka får man en GlobalFirst-, BusinessFirst- eller First-stol, men servicen är alltid First eftersom GlobalFirst och BusinessFirst är de internationella produkterna.
Även servicen i First varierar beroende på längden på flygningen.

Störst chans att få ett GlobalFirst-säte har man mellan hubbarna (DEN, IAH, LAX, SFO, EWR, IAD, ORD) samt DEN-HNL.

Lite OT: Jag har noterat på ExpertFlyer att United säljer klasserna F C A D Z P som Domestic First medan American har F P A som Domestic First

På Canada Transborder flights säljer United fortfarande F C A D Z P medan American säljer J D I. Bägge bolagen kallar detta för Business Class.

Så på något sätt känns det som om United faktiskt har slagit ihop bokningsklasserna för First och Business till en kabin medan American delar upp bokningsklasserna beroende på vad kabinen kallas...

Tack för alla svar!
Jag skall kolla upp detta senare. @SFC jag tror tyvärr du har fel. PS erbjuder enbart 2 klasser från JfK.

Mvh

Fel skulle jag aldrig ha, men jag var nog lite otydlig. ;)

United (och nu bortser vi från United Express) erbjuder Economy och First på alla inrikesflygningar, förutom p.s. där det är BusinessFirst och Economy.

Så det enda bolag som erbjuder 3 riktiga klasser (First, Business och Economy) på ett inrikesflyg är alltså American Airlines? Trodde faktiskt inte de var ensamma om detta :)

Ja det verkar inte bättre.

Jag var nästan 100% säker på att United PS hade detta, men det visade sig inte stämma.

OT. Jag flög C med AA Sfo-JFK i deras a321T. Fantastisk upplevelse. Bättre än de flesta interkontinentala C klasser jag flugit.

o
OT2. Om man inte skall flyga AA på deras JFK-LAX/SFO rutter, rekommenderar jag Virgin America. Deras F domestic är riktigt bra, med fantastiska flygvärdinnor :)

Om jag kommer ihåg rätt, United domestic First class award bokas i I klass.
I klass brukar att klassas som Business class award men jag har själv ingen erfarenhet att boka USA inrikes med SAS EuroBonus poäng så jag lämnar detta över till andra medlemmar. :)

Normalt bokas 2-klass United-flyg som X (ekonomi) eller O (first). Mina tiotals resor med United och US Airways tidigare har jag aldrig fått I (business) inom USA om det inte har varit på en 3-klass B777.

Dock har Lufthansa alltid behandlat detta som 2-klass och därmed har jag betalat O som I. Jag skulle bli förvånat om SAS kräver betalning för O som 3-klass på ett 2-klass flygplan. Trodde bara BAEC var ensamma om detta ;)

När jag flög med United mellan YVR-SFO nu i julas så bokades detta i I på en eurobonusresa i First (First över atlanten med LH).
Flögs av B737-800 båda vägarna och satt i United "First" på detta segment.

Jag åker alldeles för sällan på poäng ser jag :) Ändrats nu till I inrikes i USA när man bokar Domestic First...

United.JPG

Toppen