Senaste nytt

SAS största sparprogram någonsin?

Mitt förslag är att ni läser SAS Årsrapport för 2011:
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/SAS_ÅR2011_eng.pdf

Lönekostnader är ca 35% av alla kostnader i bolaget

Jämför detta med Norwegian:
Norwegian Annual Report |

Lönekostnader är ca 19% av alla kostnader i bolaget

Man behöver inte ha pluggat så mycket algebra för att förstå detta :p

Är det så konstigt? Norwegian är ett genomruttet bolag enligt det jag läst när det kommer till personal, knepiga kontrakt och inga normala trygga anställningar. Skulle gissa att Norwegian och Ryanair kör på samma strategi.. Ingenting att hurra över direkt.

Last edited:
Är det så konstigt? Norwegian är ett genomruttet bolag enligt det jag läst när det kommer till personal, knepiga kontrakt och inga normala trygga anställningar.

Det kan nog vara så, men så länge vi (konsumenter/företagare) bara vill ha billigast möjliga resa bryr vi oss om det? Är det så? Vilka här inne väljer bort Norwegian av moraliska skäl?

Jag vill gärna se SAS överleva, men om din produktionskostnad är så mycket högre än vad din argaste konkurrent har, samt du vill tävla på pris är det jo ganska enkel algebra som inte går upp.

Dock är den intressanta diskussionen i artikeln inte en diskussion om kassaflöde där SAS verkar ha fixat detta, men en balanspost gällande pension och ändrade redovisningsregler. Men utmaningen är att anpassa kostnadsmassan till det pris marknaden är villig att betala för tjänsten i längden. Där är inte SAS helt i mål känns det som trots positivt kassaflöde...

Nu vill jag se ett sparprogram/strategi som håller .Inte en kort börsuppgång.Och så efter 6 månader när man börjat jämföra kostnader med andra.Konstatera att detta räcker inte i förhållande till konkurrenter.Lycka till SAS .

Det kan nog vara så, men så länge vi (konsumenter/företagare) bara vill ha billigast möjliga resa bryr vi oss om det? Är det så? Vilka här inne väljer bort Norwegian av moraliska skäl?

Jag kan säga att jag har aldrig flugit Norwegian, och det är av moraliska skäl. Dessutom väljer jag bort det Irländska trailer-trash-bolaget av samma skäl plus även av mentalhygieniska skäl.

Mvh
/NotRyan

Jag kan säga att jag har aldrig flugit Norwegian, och det är av moraliska skäl. Dessutom väljer jag bort det Irländska trailer-trash-bolaget av samma skäl plus även av mentalhygieniska skäl.

Mvh
/NotRyan

Bra! Jag har aldrig åkt RyanAir, har åkt med DY en gång men gillade det inte eftersom jag inte fick boka plats :p

Tyvärr är det inte så många som tänker/känner som du...

Du kan välja sittplats utan kostnad på check-in automater som finns på flygplatser.
Med andra ord, du kan inte välja sittplats i förväg graris på Norwegians webbsida.

Du ser, jag har inte koll :cool: Åkte mellan ARN och BGO typ 2005 och då var det "free for all" eller "first come, first serve" policy..

Det måste vara organisatoriska besparingar denna gång.... Vad har man kvar att spara in på gällande service?

Jag har flugit DY till Budapest T/R 2009 och det var väl helt OK. Det var som SAS ungefär, fast utan poängintjäning. Om DY varit en alliansmedlem vet jag faktiskt inte mycket som skulle skilja bolagen åt (Intra-Europa).

En konsekvens av detta måste ju bara vara det som vi redan nu ser hos Blue1. Economy Extra på short-haul har ingen måltid längre, utan man får gratis välja en macka (eller sallad på 2h+ flygningar) från cloudshop. Det måste ju vara en hel del catering som man kan spara in på i det scenariot.

Är det helt otänkbar att SAS vidare kör med något liknande koncept som AY och Flybe, LH och Germanwings, dvs ett nytt LCC koncept för intra-norden/Europa och sluta med egen (läs:dyr) verksamhet?

Toppen