Senaste nytt

SAS stäms av Svensk pilotförening

Hachans

Medlem
Men inte tillräckligt missnöjd för att lämna, gissar jag?

Det är väl det som är grejen - så länge inte medlemmarna tydligt markerar, antingen genom att lämna eller genom att rösta bort sin egen fackliga ledning och ersätta den med en annan, så ger de ju implicit mandat till fackförbundet att göra precis det som de gör...

(Precis som för övrigt alla vi som fortsätter flyga med Bolag X efter att de har försämrat något, eller fortsätter använda Kreditkort Y. Snacka är enkelt, men det är inte förrän man faktiskt gör något åt det som det räknas..)

Man kan ju tycka att facket gör 9/10 saker bra men klantar sig i någon fråga. Då är man ju ändå nöjd generellt.
 

fred80

Medlem
https://kollega.se/arbetsratt/fick-kort-vila-sas-doms-till-skadestand

Unionen fått inspiration och också stämt SAS och vann domen.
Förstår att man måste ha lagar och regler och kommentaren nedan är partisk från en sida ,nämligen arbetsgivaren. Men denna ovilja från fackets sida att hitta lösningar gör mig irriterad om den stämmer? Undrar om det blir verklighet hur glad en crew är som var tänkt att flyga till New York hamnar på en flygning till Luleå?

"Vilka konsekvenser kommer domen att få för kabinpersonalen på SAS?

– Den medför att SAS alltid måste följa kollektivavtalets regel om 13 timmars uppehåll för vila på hemmabas, eller längre i vissa fall. Bolaget menade nämligen – innan domen – att kollektivavtalet inte krävde mer än 12 timmars uppehåll vid flygförsening i föregående tjänstgöring. Detta innebär upp till en timmes längre vila för varje enskild kabinanställd efter tjänstgöring med försening, säger David Hellman.

SAS menar att Arbetsdomstolens avgörande kommer leda till större oförutsägbarhet för personalen. I en skriftlig kommentar till Kollega skriver bolagets förhandlingschef David O'Dowd:

"Utfallet i Arbetsdomstolen innebär att kabinanställda riskerar få mindre förutsägbara arbetstider vid händelser utanför SAS kontroll som exempelvis oväder och flygledningsrelaterade förseningar. Vid till exempel försening på kortlinje kan vi tvingas plocka av och omdisponera besättning från exempelvis långlinje till att i stället tjänstgöra inrikes och Europa, vilket med dagens system kunnat undvikas. Under processen har SAS föreslagit alternativa lösningar på problemet med bland annat ekonomiskt attraktiva inslag för våra kabinanställda. Överraskande nog har detta kategoriskt avvisats av Unionens lokala klubb SCCA.""
 
Toppen