Senaste nytt

SAS ställer in flyg närmaste dagarna inför julen.

Kan ju bli extra knepigt för resenärer som ska resa till Sverige och måste göra ett PCR-test innan avresa. Och sen blir flyget inställt..

Jag har sett uppmaningar på sociala medier från personer som blivit uppsagda från SAS, och såklart är förbannade, att de som är kvar ska maska och ställa till det för bolaget. Illa om så sker.
 

palmen

Moderator
Jag har sett uppmaningar på sociala medier från personer som blivit uppsagda från SAS, och såklart är förbannade, att de som är kvar ska maska och ställa till det för bolaget. Illa om så sker.
Man får ju hoppas att det är folk som på egna initiativ uppmanar till sånt och inte en taktik som kommer uppifrån.
Det är ju inte bara sas som har problem med högre sjukskrivning nu, även SJ ställer in flera avgångar nu runt jul pga personalbrist.
 

Nander

Medlem
Jag har sett uppmaningar på sociala medier från personer som blivit uppsagda från SAS, och såklart är förbannade, att de som är kvar ska maska och ställa till det för bolaget. Illa om så sker.

Maska? Om personalen faktiskt är sjuk (vilket ju inte är otroligt om man tittar på smittokurvan) så får man ju snarare vara glad för att de stannar hemma och inte riskerar smitta ett flyg med ~200 personer...
 

Linmet

Medlem
Inte Sas men såväl swedavia verksr ha samma problem.

tisdags. Endast 2 security checkband rullade isf mellan 8-9:30. Flera hundra meter kö. Någon (upprörd) frågade varför det tusan var så.

han svara pga hög sjukfrånvaro och att de hade 12h(?!) skift
 
  • Gilla
Reactions: hco

Davvelavve

Medlem
Inte Sas men såväl swedavia verksr ha samma problem.

tisdags. Endast 2 security checkband rullade isf mellan 8-9:30. Flera hundra meter kö. Någon (upprörd) frågade varför det tusan var så.

han svara pga hög sjukfrånvaro och att de hade 12h(?!) skift
Är ganska vanligt med 12h i bevakningsbranschen.
 
  • Gilla
Reactions: hco

fred80

Medlem
"SAS-medarbetarna: ”Vi är slutkörda”

Maxade scheman, långa pass och hög stress.
Piloter och kabinpersonal på SAS vittnar om pressade arbetsförhållanden.
– Vi är slutkörda, säger Viktoria Svensson, ordförande för SAS kabinklubb."

SAS-medarbetarna: ”Vi är slutkörda” | SVT Nyheter

Har SAS medarbetare så mycket hårdare arbetsklimat/förhållande än andra flygbolags anställda eller är det att det fortfarande att de sitter fast i det gamla och inte vill inse att SAS verkar på en "ny" marknad men nya förutsättningar, att man inte kan göra som man alltid gjort?

Min första spontana reaktion är ju om du nu inte trivs på SAS sök dig till ett annat flygbolag ( vilket är svårt i dessa tider det förstår jag). Som kund tycker jag SAS medarbetare gnäller hela tiden ( eller gillar pressen att alltid blåsa upp SAS händelser?). Jag har svårt att känna sympati med dem, men det är kanske jag som har brist på empati denna fråga.
 

varva77

Medlem
Har SAS medarbetare så mycket hårdare arbetsklimat/förhållande än andra flygbolags anställda eller är det att det fortfarande att de sitter fast i det gamla och inte vill inse att SAS verkar på en "ny" marknad men nya förutsättningar, att man inte kan göra som man alltid gjort?

Min första spontana reaktion är ju om du nu inte trivs på SAS sök dig till ett annat flygbolag ( vilket är svårt i dessa tider det förstår jag). Som kund tycker jag SAS medarbetare gnäller hela tiden ( eller gillar pressen att alltid blåsa upp SAS händelser?). Jag har svårt att känna sympati med dem, men det är kanske jag som har brist på empati denna fråga.
Nej, tyvärr. Det vägrar verkligen sjunka in att det inte är 1988 längre. De har ju strejkat och gnällt senaste 30 åren. Med det sagt förstår jag inte heller hur ledningen hanterar/t detta. Känns som ett jäkla duttande och dålig kommunikation, sedan är det väl alltid ett spel via medierna men det är ju en riktigt sjuk kultur som satt sig och verkar vara omöjlig att ändra på.
 
Toppen