Senaste nytt

SAS ställer in fler än 350 flygningar i april

Är inte det intressanta här hur SAS hanterar detta, inte det faktum att man ställer in flighter? Du kanske vet mer i detta fall? Skillnaden mot Norwegian är väl att SAS ofta, men långt ifrån alltid, hanterar denna typ av omständigheter på ett för resenären vettigt sätt. Det verkar tyvärr inte vara Norwegians starkaste sida.

Absolut!! Det allra bästa vore såklart om SAS förstod att framförhållning är A och O. Näst bästa vore att boka om till andra flygbolag i det fall SAS egna alternativ avviker allt för mycket från ursprungsbiljetten.

De två fall jag personligen har vetskap om så har SAS tvärvägrat att boka till något annat än SAS egna flyg (inkl. partners). Båda familjerna har fått ett syrligt: "pengarna tillbaka eller vårt alternativ". I båda fallen handlar det om att tvingas boka om till helt andra resdagar. Trots att t.ex. Lufthansa i det ena fallet har avgångar som skulle innebära endast 1 timmes försening för resenärerna.

Så nog är SAS långtifrån särskilt medgörliga även på det området. Antagligen är även det en del av deras "nya" anpassning till LCC kundservice. De hänvisar till att de inte har någon skyldighet att boka till något annat än SAS egna flyg när de meddelar detta 14 dagar innan avresa. En del HUACA och diskussioner med supervisors har endast lett till irritation och tidsödslan. De vägrar i båda fallen.

Hade de åtminstonde bokat om till andra partners (t.ex. Lufthansa) hade de ju i alla fall visat ett minimum av intresse för deras passagerare som drabbas av de inställda flygen. Men så är inte fallet i de två av varandra oberoende fall jag känner till.

Är inte det intressanta här hur SAS hanterar detta, inte det faktum att man ställer in flighter? Du kanske vet mer i detta fall? Skillnaden mot Norwegian är väl att SAS ofta, men långt ifrån alltid, hanterar denna typ av omständigheter på ett för resenären vettigt sätt. Det verkar tyvärr inte vara Norwegians starkaste sida.

Än så länge har jag inte sett någon i tråden (förutom Palazzi) som direkt drabbats av detta. Hur har det förresten gått för dig Palazzi? Har SAS bokat om dig?

Ingen fara här inte, och jag är inte direkt drabbad. Jag bokade en enkelresa ner, och skulle dagen efter bestämma mig för vilken dag hemresan skulle bli (fördelen med SAS enkelbiljetter). Problemet var bara att det dagen efter inte fanns en enda flygning kvar, haha

I mitt fall får man ju skylla sig själv, och jag vet inte hur ombokning/avbokning skötts för de drabbade. Det jag fortsatt tycker är konstigt är varför man inte skar ner frekvenserna under varje dag, istället för att helt avboka under tre dagar...

Sånt är livet :) Det enda tråkiga är att jag nu får betala en enkelbiljett hem med annat bolag för 3.000kr, när jag köpte en biljett ner för 400kr på rean :p

De hänvisar till att de inte har någon skyldighet att boka till något annat än SAS egna flyg när de meddelar detta 14 dagar innan avresa.

Just detta kan man ju, om man var den drabbade, irritera ihjäl sig på. Här Bokar en del en resa 300 dagar i förväg för att få ner priset till max, sen kommer flygbolaget och ställer in resan 15 dagar i förväg, med endast andra resdatum som alternativ förutom pengarna tillbaka. Det enda reella valet många får i det läget är ju att ta emot pengarna och boka dyra biljetter med kort framförhållning på ett annat bolag.

Det hade varit betydligt schysstare att aldrig ens börja sälja platser på planet i fråga, och om de inte kan ha den planeringshorisonten på flygsidan så kanske de inte ska sälja biljetter så långt i förväg istället.
Sen att det i enskilda fall kan bli nödvändigt att ändra planer ändå får man nog förstå, men det påverkar ju knappast bolagets image positivt om man bara slänger tillbaka pengarna på kunden utan någon form av försök till kompensation eller reell hjälp.

Händer en sån sak för ofta så vågar man ju inte boka flyg och boende på separat bokningar när man själv får stå för all ekonomisk risk. Nån timme hit eller dit får man junta med som marhinal, men dagar...
Nä, det blir ökad vinst för charterbolagen om jag får sia. Tyvärr, charter är ju så tråkigt.

Dette tror jag inte vil merkes, storm i ett vannglass från mediene igjen. (Kommer mye rart från check in, tyckar jag?).

De som har drabbades av evt inställde flights har nok allerede fått beskjed om ombooking til annan flight. SAS har mange tusen flights i løpet av en måned, om 351 av 5892 flights är innställd utgjør det ikke mycket om det er flights som hadde 10-50 billetter bookade før flyttingen av flighten.

Hur menar du nu? 6% iställda av alla flighter är ju förvånansvärt mycket

Hur menar du nu? 6% iställda av alla flighter är ju förvånansvärt mycket

5892 var et tall jeg tok fra hodet, hvor mange faktiske flights SAS har ila en måned vet jeg ikke.... Antakeligvis ganske mange flere.

Bare på OSLO GARDERMOEN har SAS 1443 planlagte takeoffs og 1440 planlagte ankomster i April. Totalt 2883 flights til/fra Oslo Gardermoen i April 2014. Tallene er hentet her: Punktlighet - Oslo Lufthavn (sorter per selskap)

Hvor mange flights de har til/fra Stockholm og København vet jeg ikke. Antakeligvis noe mer, slik at det er mer enn enn 6000 totalt.

5892 var et tall jeg tok fra hodet, hvor mange faktiske flights SAS har ila en måned vet jeg ikke.... Antakeligvis ganske mange flere.

Bare på OSLO GARDERMOEN har SAS 1443 planlagte takeoffs og 1440 planlagte ankomster i April. Totalt 2883 flights til/fra Oslo Gardermoen i April 2014. Tallene er hentet her: Punktlighet - Oslo Lufthavn (sorter per selskap)

Hvor mange flights de har til/fra Stockholm og København vet jeg ikke. Antakeligvis noe mer, slik at det er mer enn enn 6000 totalt.

Check-in.dk skrev:
"I april måned vil SAS producere 25.800 flyafgange, og 366 aflysninger svarer således til 1,4 procent af den samlede produktion."
Känns som det är ganska rimliga siffror som check-in skriver. Totalt var det 251381 avgångar under FY2013...

Last edited:
Såhär gör alla bolag. SAS är ett vinstdrivande företag. Behöver man sina flygplan på rutter där efterfrågan är starkare under påsk så är det väl självklart att man ställer in flighter. Det är inget som är pinsamt med det. Det är business.

SAS visste inte att det är påsk varje år eller? Om man vet att man behöver planen till något annat är det ju rimligt att ställa in planen i tid eller till och med inte sälja biljetter under den perioden. Påsk är ju inte direkt något som kommer oväntat.

Jeg er stadig imponert over at bc.se sine medlemmer har innsikt i bookingtall og etterspørsel på alle rutene det er snakk om her... :)

Toppen