Senaste nytt

SAS ställde in mitt flyg till Peking, vad händer nu?

Voyageur

Medlem
Absolut
Förstår din frustration! Ett förbokat säte är aldrig en garanti att man verkligen får sitta där.

Dina poäng kommer du mest troligt att få när du mejlar efter resans genomförande.

Det positiva är ju att du faktiskt kan åka imorgon.

Jag tror att man behöver vara lite ödmjuk vid dessa tillfällen. Det är ett antal passagerare som måste bokas om på få (?) platser. Men du ska stå på dig så att du får ta del av det du har rätt till!

Är inte CA bättre än SAS i eko? Förutsatt att du slipper en mittenstol..

Trevlig resa.

Absolut. I slutändan är jag glad att ombokning skedde, men fortfarande är detta en praxis så det förväntade jag mig likväl. Att kundtjänst har en "kunden får hjälpa mig" attityd är mest det mitt inlägg syftar på. Jag vill verkligen inte ringa till en kundtjänst som suckar och som ger mig valmöjligheter som är felaktiga.

samtal 1:
SAS- Jag kan boka dig till ett nytt flyg imorgon.
Jag- Nej tack. Jag har redan bokat och betalat hotell samt transfer och det är inte ombokningsbart. Finns det andra val.
SAS- Nej tyvärr.
Jag- Jo....du kan boka mig på annan Star Alliance carrier.
SAS- Hmmm....jag vet inte....jag måste kolla med min chef. Kan du vänta lite?
Jag- Visst kan jag det.
15 väntande min senare bryts samtalet.

Samtal 2.
Jag- Jag skulle vilja bli ombokad till annan Star alliance carrier och inte nästa dag.
SAS- visst. Det finns en flight med CA samma kväll.
Jag- Ok. Finns det något annat alternativ?
SAS- Nej tyvärr.
Jag- Swiss och Lufthansa då? De har flighter har jag sett.
SAS- (knappande).....ja det finns en lufthansa flight kl 3 på eftermiddagen från ARN med anslutning i munchen. Swiss har ett flyg på förmiddagen.
Jag- förresten hur fungerar det med eubonus poäng om jag blir ombokad?
SAS- tyvärr får du poäng enligt den tabell som den du flyger med har.


Samtal 3
Lite som samtal 2 men med en piggare och trevligare kundtjänstmedarbetare.


För att inte missförstå mig så förväntar jag inte mig för mycket men att jag ska behöva avsätta 2h av min arbetsdag för att SAS själva inte kan lösa situationer och ger mig till en början felaktiga alternativ är inget som jag tänker hylla deras kundtjänst för.
 

Voyageur

Medlem
Air Chinas använder Airbus A330 på Stockholm-Beijing v.v. och har 2-4-2 konfig i Economy.
Seat pitch är nog samma nivå som SAS Go på long haul flygningar.

Även om jag förstår din frustration, får du skapa bättre info eller fråga andra om du inte vet.

Absolut. Allt kan man inte veta. Flög CA senast 3 år sedan men nu har de bytt till en modernare config (enligt seatguru) så visst är det bättre!
 

jlo

Medlem
Air China har 2+4+2 på A330 men 2+5+2 på B777 om jag inte missminner mig.

Själv flyger jag CPH-PEK via NRT och då Air China på set sista segmentet om ett par veckor då SK995 var fullbokad. Har dock Isle vilket gör det lite bättre, och ANA loungen på Narita är inte helt fel.
 

Dr. Miles

Expert
Air China har 2+4+2 på A330 men 2+5+2 på B777 om jag inte missminner mig.
Ja, även Air Chinas renoverad Boeing 777-200 har 2-5-2 konfig i Economy class. Det hemska är att även i Premium Economy på denna flygplansmodell har 2-5-2 konfig. :eek:

Däremot Air Chinas Boeing 777-300ER har 3-3-3 konfig i Economy class.
 

anjak

Medlem
Absolut


Absolut. I slutändan är jag glad att ombokning skedde, men fortfarande är detta en praxis så det förväntade jag mig likväl. Att kundtjänst har en "kunden får hjälpa mig" attityd är mest det mitt inlägg syftar på. Jag vill verkligen inte ringa till en kundtjänst som suckar och som ger mig valmöjligheter som är felaktiga.

samtal 1:
SAS- Jag kan boka dig till ett nytt flyg imorgon.
Jag- Nej tack. Jag har redan bokat och betalat hotell samt transfer och det är inte ombokningsbart. Finns det andra val.
SAS- Nej tyvärr.
Jag- Jo....du kan boka mig på annan Star Alliance carrier.
SAS- Hmmm....jag vet inte....jag måste kolla med min chef. Kan du vänta lite?
Jag- Visst kan jag det.
15 väntande min senare bryts samtalet.

Samtal 2.
Jag- Jag skulle vilja bli ombokad till annan Star alliance carrier och inte nästa dag.
SAS- visst. Det finns en flight med CA samma kväll.
Jag- Ok. Finns det något annat alternativ?
SAS- Nej tyvärr.
Jag- Swiss och Lufthansa då? De har flighter har jag sett.
SAS- (knappande).....ja det finns en lufthansa flight kl 3 på eftermiddagen från ARN med anslutning i munchen. Swiss har ett flyg på förmiddagen.
Jag- förresten hur fungerar det med eubonus poäng om jag blir ombokad?
SAS- tyvärr får du poäng enligt den tabell som den du flyger med har.


Samtal 3
Lite som samtal 2 men med en piggare och trevligare kundtjänstmedarbetare.


För att inte missförstå mig så förväntar jag inte mig för mycket men att jag ska behöva avsätta 2h av min arbetsdag för att SAS själva inte kan lösa situationer och ger mig till en början felaktiga alternativ är inget som jag tänker hylla deras kundtjänst för.
Med den konversationen ändrar jag helt uppfattning och tycker det var riktigt dåligt skött av SAS. Dom borde ju erbjuda ombokning till *A utan att behöva be om lov från chefen. Det måste ju vara standard vid dessa tillfällen.
 

Johan Hbg

Medlem
Med den konversationen ändrar jag helt uppfattning och tycker det var riktigt dåligt skött av SAS. Dom borde ju erbjuda ombokning till *A utan att behöva be om lov från chefen. Det måste ju vara standard vid dessa tillfällen.
Är det ens sas kundtjänst man kommer till alltid, eller är det ett call centersom svarar åt typ alla möjliga. Isf har de bara besked via en manua, och måste dubbelkolla väldigt mycket. Jag vet inte, men bara en tanke.

I strejk och liknande är det bara att gilla läget. Hem från Paris med fru och två små barn, strejk på cdg. Jag blev bokad LH via frankfurt, de andra tre via Arlanda. Till cph. Varför, jo för dessa var de sista platserna ut den dagen. Alternativt kunde vi stanna på flygplatshotell och vänta ett dygn osv. Även om jag var irriterad då, hur hade det blivit med andra bolag? Det är jag inte beredd att få veta iaf.
 
Toppen