Senaste nytt

Sas Sommarprogram 2023

Tobbe.O

Medlem
SAS kommunicerade sommarprogrammet för 2023.
Inte mycket att hänga i granen. Det är sorglig läsning och vägen utför känns svår att komma undan.
Jag försökte söka men kunde inte hitta någon tråd om detta.


Tycker det var ett gediget sommarprogram! :) Förstår fullt ut i rådande världsläge och konjunktur att man satsar på säkra kort. Å att INTE satsa på Skavsta känns som ett sundhetstecken!
 
SAS kommunicerade sommarprogrammet för 2023.
Inte mycket att hänga i granen. Det är sorglig läsning och vägen utför känns svår att komma undan.
Jag försökte söka men kunde inte hitta någon tråd om detta.

Sorglig läsning? Vad förväntade du dig?

- Man stärker matandet till CPH, bl.a. från Norge iom nästan dagliga avgångar (ej lördag) från Haugesund och Ålesund, vilket är ett gott tecken för hub & spoke och long haul.

- Man är tillbaka i Antalya från alla tre skandinaviska huvudstäder, efter att under ett bra tag endast haft en enda turkisk destination (GZP).

- Man utmanar low cost till Porto, en helt ny SAS rutt.

5 000 flygningar i veckan är att spänna bågen, i och med omständigheterna. I våras blev man tvungen att ställa in 5-10% av sommarprogrammet p.g.a avsaknad av personal och flygplan. Så utmaningen blir snarare att genomföra det här utan större problem. Det är långtifrån självklart men om de löser det vinner de tillbaka/stärker de förhoppningsvis förtroendet hos många resenärer.
 

adhoc76

Medlem
Med all respekt för trådstartaren så ber jag att få anmäla avvikande uppfattning. När Skavsta och ovanpå det Västerås beskrivs som ”fräscht” så bläddrar jag vidare. Tycker SAS sommarprogram är inom tamen för förväntan och därmed ingen besvikelse för mig.
 

mha321

Medlem
Då känns ju Norwegian mer piggt och fräscht. Något som jag aldrig trodde jag skulle säga. Kreativt att försöka hämta de andelar Ryan hade på Skavsta.

https://www.mynewsdesk.com/se/norwe...tockholm-skavsta-och-vaexjoe-smaaland-3222448
Bortsett från övriga kommentarer så ska man nog notera att Norwegian flyger *till* skavsta och inte från. De flyger dit från två av sina baser i Spanien.

Sas har inga baser I Spanien. Hade det varit lika fräscht med en ny linje från Köpenhamn till skavsta tro? Eller Oslo? Känns tveksamt...
 

SK989

Medlem
Kul att Cornwall är tillbaka tycker jag! Jag hade trott att Tel Aviv skulle komma tillbaka under sommaren - idag är det bara Norwegian som flyger dit från Stockholm resp. Köpenhamn och med tanke på biljettpriserna som de tar ut (redan idag går en t.o.r. på 5 000 kr eller mer under högsäsong) borde det finnas utrymme för en aktör till att tjäna pengar. Å andra sidan är SAS ensamma på att flyga till Beirut från Stockholm resp. Köpenhamn så vem vet, kanske har SAS och Norwegian en tyst överenskommelse om det där ;)

En annan sak jag noterar är att det står att Frankfurt ska trafikeras från Stockholm. Det verkar inte stämma. Jag kan inte hitta några SAS-flyg överhuvudtaget mellan Stockholm och Frankfurt, vare sig under vintern, våren eller sommaren. Förteckningen över destinationerna är väl inte helt uppdaterad.
 
Last edited:

SK989

Medlem
Enligt pressmeddelandet skulle SAS öppna en linje till Porto från Köpenhamn men jag hittar ingenting under sommaren. Någon som läst något om att SAS ändrat sig om linjen till Porto?
 

Agö

Medlem
Enligt pressmeddelandet skulle SAS öppna en linje till Porto från Köpenhamn men jag hittar ingenting under sommaren. Någon som läst något om att SAS ändrat sig om linjen till Porto?
Kan bara se att den ligger inlagd från och med 1 september till slutet av sommartidtabellen.

Mon,Fri 06:50 Copenhagen (CPH) 3 09:25 Porto (OPO)
SAS SK 2773 Non-stop Airbus A320neo (32N) 3:35 Effective 2023-09-01 through 2023-10-27

Pressmeddelandet från 15 mars nämner inte heller Porto.

 
Toppen