Senaste nytt

SAS sommarprogram 2020

HCas

Medlem
Upptagningsområdet för en ny linje blir ju betydligt större från Kastrup så det är fullt förståeligt tycker jag. Det stör mig inte, jag gillar att mellanlanda och insupa lite hygge på väg till min destination.
 

M.K

Medlem
@HCas Stockholms upptagningsområde har minskat menar du? Ser vi på åren innan flygskatten satsades det på ARN från branschen. Vakna!

A3224705-87F8-4097-9FCE-0A19D6C17FBF.jpeg
 

Plus

Medlem
Om man tittar på vinterprogrammet blev ju CPH mer eller mindre utan nya linjer, om man bortser från flytten av LAX.
Året innan satsades det mycket på ARN och OSL blev nästan utan.
Jag skulle inte dra för höga växla av vad som antagligen är låg frekventa leisure-destinationer under en begränsad tidsperiod.
Sommarlinjerna finns ju till som ett komplement när business-resandet är lågt.
 
@HCas Stockholms upptagningsområde har minskat menar du? Ser vi på åren innan flygskatten satsades det på ARN från branschen. Vakna!

Visa bifogad bild 98020

Upptagningsområdet har säkert inte minskat, men det har väl inte ökat heller. Så antingen har man hittat precis rätt nivå på utbud och efterfrågan så att det inte finns mer utrymme att öka, eller så är det till och med så att resandet minskat. Jag har inte svaret på det, men jag tror inte att upptagningsområdet spelar så stor roll i det här sammanhanget.

När det gäller Köpenhamn så har man redan från början haft ett större upptagningsområde, dvs. det i sig är ingen ny förutsättning, men här har man väl antingen inte nått "rätt balans" ännu, eller så har man inte sett minskade resandevolymer på samma sätt.

Jag lutar väl åt att situationen i Stockholm beror på minskade resandevolymer, som säkert till viss del kan tillskrivas flygskatten, men inte enbart. Många gör säkert också ett aktivt val av övertygelse, alltså inte enbart på grund av pengarna.
 

HCas

Medlem
@HCas Stockholms upptagningsområde har minskat menar du? Ser vi på åren innan flygskatten satsades det på ARN från branschen. Vakna!

Varför SAS fattar visas beslut och inte andra om sitt linjenät kan vi ju bara spekulera i. Säkert är att man disponerar planen på det sätt man tror kommer att vara mest lönsamt och där kan både flygskatt och andra saker spela in. Min poäng var bara att det är geografiskt rationellt att ha den största hubben på Kastrup.
 

Agö

Medlem
Varför SAS fattar visas beslut och inte andra om sitt linjenät kan vi ju bara spekulera i. Säkert är att man disponerar planen på det sätt man tror kommer att vara mest lönsamt och där kan både flygskatt och andra saker spela in. Min poäng var bara att det är geografiskt rationellt att ha den största hubben på Kastrup.
Pauck Hansen säger ungefär samma sak, efterfrågan och lönsamhet.

”»Vi følger løbende udviklingen på vores tre hovedmarkeder: Danmark, Norge og Sverige. Det er ikke sådan, at vi har valgt at fokusere på f.eks. Danmark frem for Sverige og Norge. Det her er alene et spørgsmål om efterspørgsel og lønsomhed,« siger Simon Pauck Hansen.”

Danmark slår Norge og Sverige stort i kampen om nye SAS-ruter i 2020
 

M.K

Medlem
Jag kunde inte sagt det bättre själv än min favoritanalytiker till SAS i artikeln. Tack @Agö

»København står stærkere end mange af de øvrige lufthavne i det her område. Det skyldes SAS, men også at mange andre selskaber søger lufthavnen,« siger Jacob Pedersen, analysechef i Sydbank.

Han siger, at blandt andet den svenske skat på flyrejser spiller ind.

»København har været omdrejningspunkt for SAS’ trafikprogram i en lang periode. Det har været hjulpet af, at vi ikke har fly- og miljøskatter på samme måde. Og så handler det om, at stigende trafik i sig selv bare avler mere trafik,« siger Pedersen.
 

Sukhoi

Medlem
Hej! SAS. Verkar utöka Beirut. Kanske det kommer nya linjer, till Erbil och Sulumaniya? I norra Irak. Kurdiska delen. Många nu som flyger via Doha, Qatar. Kan inte ta mer än 5.5 timmar direkt? Man får ej flyga direkt nu enligt lagen? Som jag förstår det.
 
Toppen