Antal säten från CPH med SAS upp med 26% i Q2 jmf med förra året och 40% jmf med 2019.
Copenhagen is SAS’s top hub; Q2 seats up 14% over prior record; 13 new routes
airserviceone.com
Varifrån kommer all denna kapacitet som gör att SAS 2026 plötsligt kan ha så mycket fler platser än den trots allt ganska stabila nivån 2004-2025 (covid undantagen)? 26% upp på ett år är ju en smått gigantisk ökning för ett bolag som har c:a 140 flygplan i sin flotta (inklusive operationellt leasade och wetleasade)!
Alla Airbus SAS har (narrowbodies och widebodies), och har fått de senaste åren, är beställda före 2020, och under covid och konkurshotet avvecklade SAS ett antal flygplan (bl.a. A340-flottan) och leasingbolag hämtade hem ett antal andra (A320neo, A350). Det enda som tillkommit under senare år till de tre egna bolagen är den leasade E195-flottan till Link, men å andra sidan har de väl samtidigt dragit ner på de wetleasade CRJ-900, så jag har svårt att se att de hittills mottagna E195orna kan förklara ökningen. Wetlease med BRA har också kommit till, men bidrar väl inte så mycket till kapacitet på CPH.
Även om tillväxten av nya/nygamla SAS-rutter huvudsakligen ligger på CPH, och inte på ARN eller OSL, ser jag väl inte några tendenser till att de dragit bort så mycket kapacitet från ARN och OSL (jämfört med 2025) att detta kan vara källan till kapaciteten?
Lyckas de klämma ut fler flygtimmar per flygplan med fler tidiga/sena rutter än förr, eller med kortare vändningstider? Eller har de till slut fixat personal så de kan utnyttja sin flottan fullt ut? Eller flyger de fler korta rutter från CPH så det blir fler avgångar per dag? Eller finns det någon annan faktor som jag helt missat???