Senaste nytt

SAS slutar tillhandahålla tidningar i loungerna från 1 mars 2017

Tidskrifter va? (Inte tidningar tror jag). Och tidskrifterna får ju vara kvar i loungen också.
Aha. Jadu, jag vet inte. Hade för mig Readly hade tidningar också, men jag minns säkert fel. Jag brukade gilla att ta med mig en aftonblaska att ha på planet. Jag har inte helt övergett papper än, även om jag gör det mer och mer. ;)

Aha. Jadu, jag vet inte. Hade för mig Readly hade tidningar också, men jag minns säkert fel. Jag brukade gilla att ta med mig en aftonblaska att ha på planet. Jag har inte helt övergett papper än, även om jag gör det mer och mer. ;)
Tyvärr har readly bara GT och Expressen...

Och jag kan hålla med en del här med att trots att man är under 75 (27 själv) så uppskattar jag att hålla i en tidning ibland... Readly funkar ok men köper fortfarande magasin ibland. Dock inte dagstidningar...

Det verkar vara några 75+ på BC:) Som du kanske (inte) såg skrev jag att smaken är delad. Dvs en (försvinnande) liten del gillar att bläddra i papperstidningar och andra gillar att läsa via iphone/ipad/laptop.
Jag är nog en 75+ då även om passet säger annat. Då jag tittar på olika typer av "bildskärmar" en stor del av min vakna tid tycker jag en traditionell tidning kan vara en välkommen omväxling.

Skulle vara intressant med någon källa till att "en (försvinnande) liten del gillar att bläddra i papperstidningar". Tittar man på officiell statistik så visst har upplagorna minskat för majoriteten av tidningar de senaste åren. Dock har jag svårt att se att de minskat så kraftigt så att man kan prata om "en (försvinnande) liten del". http://ts.se/media/1184/upplage_rackviddsutveckling2006_2015.pdf

Ni får börja resa via Menzies Aurora i T2, där finns dessutom bättre öl (Wisby Sleeping Bulldog Ale). Men I övrigt är den förstås sämre än SAS Guld.

IMG_20170307_054003.jpg

Dvs en (försvinnande) liten del gillar att bläddra i papperstidningar och andra gillar att läsa via iphone/ipad/laptop.

Nja, "försvinnande liten del" är väl inte helt sant kanske. Googlar man lite kan man lätt hitta att Svenska Dagbladet har en upplaga om drygt 150 000 ex per dag och DN ännu mer. Göteborgs-Posten har drygt 150 000 ex per dag. Ser man på andra städer än de tre största, kan man t.ex. notera att UNT (Uppsala) har en upplaga på drygt 40 000 ex per dag, Corren (Östergötland) likaså drygt 40 000 ex. NA (Örebro) 40 000 ex, Nya Wermlands-Tidningen också 40 000 ex per dag osv... Vad gäller kvällstidningar säljer Aftonbladet och Expressen tillsammans flera hundratusen ex varje dag i hela landet.

Bara i Sverige är de sammanlagda upplagorna av tryckta dagstidningar sannolikt en bra bit över 1 milj ex per dag (allt från gratis Metro i tunnelbanan till prenumererade morgontidningar och sålda lösnummerex av kvällstidningar) och man brukar statistiskt räkna att varje papperstidning läses av mer än en person så uppskattningsvis är det väl några miljoner personer bara i Sverige som bläddrar i en papperstidning varje dag. Är merparten av dessa papperstidningsläsare 30 år och yngre? Tror jag inte. Är merparten av besökarna i SAS lounger 30 år och yngre? Tror jag inte heller.

Last edited:
Det verkar vara några 75+ på BC:) Som du kanske (inte) såg skrev jag att smaken är delad. Dvs en (försvinnande) liten del gillar att bläddra i papperstidningar och andra gillar att läsa via iphone/ipad/laptop. Jag tycker inte man kan säga att det ena är bättre än det andra men man kan konstatera att papperstidningar är som LP skivor. Dvs intresset för papperstidningar går oerhört brant nedåt. Per defintion så är ju alla nyheter i pappersupplagan 24 timmar gammal och mycket hinner hända under den tiden. För mig känns pappersupplagan oftast helt inaktuell.

Att läsa hela tidningen är för de allra flesta inte trevligt. Man vill ju bara läsa de intressanta delarna. Som att lyssna på en hel skiva. Ett par bra låtar och resten är skräp.
Att det är en försvinnande liten del som gillar att bläddra i papperstidningen håller jag inte med om. Senaste undersökningen som gjordes 2015 ser ut så här:

Screen Shot 2017-03-07 at 09.31.49.png

Men oavsett vad man tycker om papper/digitalt är det svårt att argumentera bort det faktum att SAS infört en försämring eftersom de tagit bort en del av utbudet som åtminstone vissa uppskattar, och inte erbjuder något gratis alternativ.

Toppen