Senaste nytt

SAS slutar flyga Göteborg/Ålborg - New York 2024

GOTBound

Medlem
Det kanske var en annan tid, men jag har alltid uppfattat att Finnair inte hade något problem allls att sälja premium kabin från GOT österut. Har tex varit på platinum event i GBG för några år seda och det var rätt fullt med folk som reste ofta och bara business.
Jo, det är en annan marknad än direkt till USA, men i alla fall då verkade det inte generellt vara motstånd mot premiumkabin.
Pre-Covid var det skytteltrafik fram och tillbaka på Kina för CEVT, Geely och Volvo Cars… inte direkt högtrafik nu.

Finnair kör nästan uteslutande ATR-72 på GOT post-Covid.

EDIT: Det stora dilemmat är när business biljetterna skall betala från det privata kontot, en skiljelinje mellan Göteborgs och Stockholmsregionen.
 

Fredrik

Medlem
Går det att ta fram beläggningen någonstans ifrån? Det har funnits en del som antytt att det inte gått så bra som inställda flyg med mera.
 

Ossian

Medlem
Nu höll jag på att skriva som vanligt är… Problemet med long haul ut från GOT betalningsviljan för premiumkabiner. At fylla upp EuroBonus platser går ju alltid men att få lönsamhet genom betalande passagerare i premiumkabinerna verkar vara dödfött från GOT, oavsett om det är SAS eller Delta [som gav upp ens innan första flygningen]

Vi får helt enkelt hoppas på low cost all economy i framtiden.

OT: För att förstå GOT och dess passagerare i upptagningsområdet räcker det att reflektera att endast två flygbolag flyger till London från GOT; British Airways till LHR och Ryan Air till STN.
SAS och EasyJet har tidigare försökt på sträckan.

Ja, jag ställde mig tveksam till om GOT-NYC skulle bli så väldans bra då flygtiderna var inte att hänga i granen direkt. Dock flög min frus systers amerikanska pojkvän NYC-GOT i ekonomi och tyckte det var bra.

Kanske lågprisbolaget Norse Atlantic vågar sig på en rutt?

Menar du inte Norwegian för jag kan inte minnas att EasyJet flög direkt till London eller har jag förträngt det? Sen sköt ju SAS sig själva i foten gällande sin London-rutt då de bytte från Heathrow till Stansted.

Vi hade ju ett tag dessa tre:
BA: Heathrow
Norwegian: Gatwick
Ryanair: Stansted
 

GOTBound

Medlem
Ja, jag ställde mig tveksam till om GOT-NYC skulle bli så väldans bra då flygtiderna var inte att hänga i granen direkt. Dock flög min frus systers amerikanska pojkvän NYC-GOT i ekonomi och tyckte det var bra.

Kanske lågprisbolaget Norse Atlantic vågar sig på en rutt?

Menar du inte Norwegian för jag kan inte minnas att EasyJet flög direkt till London eller har jag förträngt det? Sen sköt ju SAS sig själva i foten gällande sin London-rutt då de bytte från Heathrow till Stansted.

Vi hade ju ett tag dessa tre:
BA: Heathrow
Norwegian: Gatwick
Ryanair: Stansted
EasyJet flög GOT-LGW runt 2010.
 

Palazzi

Medlem
Var ju tyvärr rätt väntat, oavhängigt byte av allianstillhörighet.

Problemet med flygplatser som bara har (i bästa fall) underlag för att fylla några flyg i veckan är ju just att flygtiderna blir så oattraktiva att de styr resan istället för att jag som resenär tillåts göra det. Det man vinner i tid på direktflyget förlorar man gånger om för att man antingen missar värdefull tid på destinationen eller är helt slutkörd pga tidskillnaden. Ska man vidare inom USA så byter jag personligen hellre i Europa än i New York också, så då försvinner ju hela poängen (om man inte ska till en från Europa dåligt trafikerad flygplats dvs).

Jag tror att ny allianstillhörighet kan vara en fördel för trafiken mellan Göteborg och USA, med tanke på att det antagligen blir en bra frekvens mellan Göteborg och AMS + CDG, som har flera direktlinjer till Delta-destinationer i USA. Jag har svårt att se framför mig att en direktlinje till USA någonsin blir hållbar från Göteborg. Min gissning är det isf. handlar om ett lågprisbolag som testar något med en A220. Jag vet att Breeze Airways diskuterat Europa-flygningar med sådana.

Personligen hoppas jag bara på en ny linje från Göteborg, och det relaterar London-diskussionen som uppstått i tråden. Iom att Sun-Air (för British Airways) flyger Billund-London City Airport, och att bolaget utökat med Billund-Göteborg sedan i våras, skulle jag gärna se att den linjen roterades så att några av avgångarna gick från/till Göteborg-London City. DLR på 21 min till Bank station, och alltid lugnt på flygplatsen.
 

Sennah27

Medlem
Trist. Men jag åkte själv GOT-CPH-EWR två gånger i somras istället för direktflyg. Främsta anledningen var att de inte flög varje dag, och jag inte kände för att förlänga resan 2 dagar bara "för att"... och att priset för Plus var BETYDLIGT högre än att åka via CPH.
Tidtabellen i sig med sena avgångar passade mig perfekt.
 

Palazzi

Medlem
......

Personligen hoppas jag bara på en ny linje från Göteborg, och det relaterar London-diskussionen som uppstått i tråden. Iom att Sun-Air (för British Airways) flyger Billund-London City Airport, och att bolaget utökat med Billund-Göteborg sedan i våras, skulle jag gärna se att den linjen roterades så att några av avgångarna gick från/till Göteborg-London City. DLR på 21 min till Bank station, och alltid lugnt på flygplatsen.

Off topic, men skrev till Sun-Air och frågade. De skulle precis byta schema, i November, vilket innebar att man nu kan byta snabbt (35min i BLL) och flyga GOT-BLL-LCY på 2h50min-3h.

Gick inte att hitta via ITA-Matrix (gissar att Sun-Air inte använder det bokningssystemet) och kommer inte upp om man söker GOT-LCY på British Airways hemsida. Det som fungerar är att använda Google Flights, och sedan outro-link till BA's hemsida. Tokdyrt för stunden, men kanska värt det.
Skärmavbild 2023-11-01 kl. 11.14.16.png
 
Toppen