Var ju tyvärr rätt väntat, oavhängigt byte av allianstillhörighet.
Problemet med flygplatser som bara har (i bästa fall) underlag för att fylla några flyg i veckan är ju just att flygtiderna blir så oattraktiva att de styr resan istället för att jag som resenär tillåts göra det. Det man vinner i tid på direktflyget förlorar man gånger om för att man antingen missar värdefull tid på destinationen eller är helt slutkörd pga tidskillnaden. Ska man vidare inom USA så byter jag personligen hellre i Europa än i New York också, så då försvinner ju hela poängen (om man inte ska till en från Europa dåligt trafikerad flygplats dvs).
Jag tror att ny allianstillhörighet kan vara en fördel för trafiken mellan Göteborg och USA, med tanke på att det antagligen blir en bra frekvens mellan Göteborg och AMS + CDG, som har flera direktlinjer till Delta-destinationer i USA. Jag har svårt att se framför mig att en direktlinje till USA någonsin blir hållbar från Göteborg. Min gissning är det isf. handlar om ett lågprisbolag som testar något med en A220. Jag vet att Breeze Airways diskuterat Europa-flygningar med sådana.
Personligen hoppas jag bara på en ny linje från Göteborg, och det relaterar London-diskussionen som uppstått i tråden. Iom att Sun-Air (för British Airways) flyger Billund-London City Airport, och att bolaget utökat med Billund-Göteborg sedan i våras, skulle jag gärna se att den linjen roterades så att några av avgångarna gick från/till Göteborg-London City. DLR på 21 min till Bank station, och alltid lugnt på flygplatsen.