Senaste nytt

SAS slår ihop business och guld lounger på sina hub 1a oktober

Det har ju hittills även varit rätt billigt att köpa inträde till en SAS lounge. kan man hoppas att också den möjligheten blir mer begränsad?
300 per person ser inte jag som direkt billigt för lite korv med bröd, snacks och dryck.
Har aldrig sett någon betala sig in någonsin, så det lär inte vara direkt frekvent att det sker.

300 per person ser inte jag som direkt billigt för lite korv med bröd, snacks och dryck.
Har aldrig sett någon betala sig in någonsin, så det lär inte vara direkt frekvent att det sker.

Tja, det beror ju helt och håller på vilken standard den ”nya” loungen håller. Om sammanslagningen innebär en nedgradering till dagens plus/business-nivå blir nog hela konceptet ganska ointressant, men om standarden höjs bör även prislappen höjas (om man nu fortfarande kommer att kränga platser på samma sätt).

Det går också att köpa till i förväg, så det är inte nödvändigt att det syns. Det går även att köpa för Eurobonus poäng istället för cash, och det kan säkert vara attraktivt för en del. En annan vanlig variant är att man tex är 3 personer och 1 guldkort, så får den tredje personen pröjsa in osv.

Men sådär väldigt frekvent tror jag inte heller det är, men det kan nog vara lite mer än man först tror.

Är logiskt inte minst med tanke på att delägarna gör likadant. Två separata lounger är en rest av medlemsskapet i Star Alliance som jag ser det. Det är därmed passé.

Delägarna har särskilda avdelningar för sina premiumresenärer. AF har dessutom en lounge för sina allra högsta Hippocampe resenärer (och F-resenärer).

Tja, det beror ju helt och håller på vilken standard den ”nya” loungen håller. Om sammanslagningen innebär en nedgradering till dagens plus/business-nivå blir nog hela konceptet ganska ointressant, men om standarden höjs bör även prislappen höjas (om man nu fortfarande kommer att kränga platser på samma sätt).
Vad det kommer att kosta framöver återstår väl att se. Men jag gissar på att inget ändras i loungen mer än att det blir "guldservering" i hela loungen (det enda som tillkommer är väl typ sprit och vin på flaska.
Att de slår ihop loungerna tror inte jag kommer påvekra utbudet initialt, men i samband med att det blir en "flagship" lounge i Köpenhamn så kommer nog utbudet att ändras på delar av loungen i alla fall.
Det går också att köpa till i förväg, så det är inte nödvändigt att det syns. Det går även att köpa för Eurobonus poäng istället för cash, och det kan säkert vara attraktivt för en del. En annan vanlig variant är att man tex är 3 personer och 1 guldkort, så får den tredje personen pröjsa in osv.

Men sådär väldigt frekvent tror jag inte heller det är, men det kan nog vara lite mer än man först tror.
Så är det självklart, det lär ju absolut förekomma men som du säger, är nog inte direkt frekvent och att det är 100-tals som gör det varje dag direkt.
Loungetillgång köper man i appen, om man inte har tillgång via status. Hur vet du att folk som går in i loungen inte har köpt till just detta?
Med tanke på hur bra folk är på att använda sas app eller att ens kunna använda sig av google för att hitta information (läs: vissa facebookgrupper) så tvivlar jag starkt på att vanliga svensson nyttjar detta, många av resenärerna vet nog inte ens att det finns lounge på flygplatsen.
Men jag kan självklart inte veta hur många som köpt i appen, eller som köper i entren. Men en halvkvalificerad gissning är att det inte är direkt frekvent och några större volymer som skulle göra loungen "tom" om möjlgiheten togs bort.

Toppen