Senaste nytt

SAS = Skyteam, vad nu? Resor Sydamerika - Europa

Hachans

Medlem
Egentligen det som ger mest för revenue-biljetter, för o boka poängresor då o då. Visserligen har eurobonus varit bra, särskilt med kreditkort osv, men har verkligen haft problem på sistone o hitta något o göra av poängen till just sydamerika på senare år. T.ex. just nu letar jag en biljett till GRU och finner i princip inget hela månader.

Skumt om skyteam har codeshare, letade nämligen biljetter som krävde inrikesbyte i Brasilien men då dök det inte upp något. Lufthansa löste dock en sån resa utan problem.

Låter väldigt märkligt. GOL erbjuds ofta som alternativt när jag gör sökningar på random stad. Detta i koppling till både AF och UX.

Till GRU flyger både AF och KLM så award dit borde inte vara problem i framtiden.
 

Johan Hbg

Medlem
Ser ut som Air Europa flyger en hel del i Sydamerika.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ptotheg

Medlem
Reser sällan till aldrig mot Sydamerika men en snabb sökning ger mig massor av alternativ för två pers i Business från Europa med Star Alliance. Lär inte vara en allt för stor utmaning i SkyTeam heller.

Som någon sa - sök inte ARN-GRU. Sök någon större eu hub till respektive stad du kan tänka dig. Sen bygger du ihop det sträcka för sträcka.
 

nixa

Medlem
Om du nu tycker det är svårt att boka Star Alliance awards dit du vill, varför då byta till annat Star Alliance program? Låter inte direkt logiskt.

Du nämner ju inget om vart du vill åka så det är jättesvårt att hjälpa till. Sydamerika och Brasilien är ofantligt stort.

Nja söker mest råd generellt, säger inte det måste vara Star Alliance heller. Brasilien må vara stort men alla resor från Europa går i princip via Sao Paulo, så är ju nästan bara en rutt vi pratar om..

Om jag förenklar det, ifall jag bokar säg 3-4 T/R Sao Paulo till nånstans i Europa per år, mest ekonomi, vad skulle ge mest värde?
 

palmen

Moderator
Nja söker mest råd generellt, säger inte det måste vara Star Alliance heller. Brasilien må vara stort men alla resor från Europa går i princip via Sao Paulo, så är ju nästan bara en rutt vi pratar om..

Om jag förenklar det, ifall jag bokar säg 3-4 T/R Sao Paulo till nånstans i Europa per år, mest ekonomi, vad skulle ge mest värde?
Ekonomi ger i stort sätt aldrig något större värde om vi pratar poäng, så vida du inte köper full flex economy, men dessa kostar oftast lika mycket som discounted business. Det kommer högst troligt inte ge status av värde någon stans, eventuellt kanske det finns något med Aegean om det går att hitta bokningsklasser med 100% intjäning.

Rio har också väldigt mycket trafik till Europa, alla 3 allianser är närvarande på båda dessa.

3-4 longhaul economy per år så skulle jag välja det som har bäst pris/tid för varje resa och inte fokusera på något specifikt program.
 

nixa

Medlem
Ok tack! Misstänkte nästan detta, så kanske får bli o vara kvar i Eurobonus o se hur det utvecklar sig i framtiden, och tills dess att något händer köra Star alliance så man får lite extrapoäng iaf där.
 

palmen

Moderator
Ok tack! Misstänkte nästan detta, så kanske får bli o vara kvar i Eurobonus o se hur det utvecklar sig i framtiden, och tills dess att något händer köra Star alliance så man får lite extrapoäng iaf där.
Med tanke på att ingen vet i detalj vad som kommer att hända är det bäst att fortsätta som innan om man inte känner för att satsa på något man inte har en aning om utifall det blir bra eller inte.

Att ta förhastade beslut i blindo blir sällan bra.
 
Toppen