Senaste nytt

SAS skriver avtal med Flybe

fcx

Medlem
Jag har full sympati för denna åsikt (dvs att undvika ATR så långt det går)!! Flög för några veckor sedan ARN-HEL-RIX t.o.r. med AY, där HEL-RIX-HEL biten utfördes av flybe. ARN-HEL var i C-klass och OK, men flybe har bara ekonomiplatser och flygen (både till RIX och tillbaka) var smockfulla med varenda säte upptaget. Extremt trångt och bagage överallt i kabinen eftersom flybe sparar in på väskinchekning och -utdelning framför flygplanet på plattan. HEL-RIX-HEL flygningarna är de i särklass värsta och olustiga flygningar jag upplevt på många år, och jag har bestämt mig för att undvika ATR i görligaste mån. Således skall jag hålla mig borta från alla potentiella SK-flybe code shares så gott jag kan.

I ärlighetens namn bör man ju komplettera med att AY-flighterna med Flybe utförs med riktigt gamla och sunkiga ATR.er (på den där nivån att det förmodligen är silvertejp som håller ihop hela planet). SAS befintliga ATR:er är bara något år gamla och klart bättre inredning, och de som Flybe kommer att flyga nu blir också fabriksnya.

Dock kommer man fortfarande inte ifrån att ATR är luftens Trabant, så flygkänslan uteblir oavsett...
 

JonW

Medlem
OM Sas ska ta tillbaka sin status som premium no 1 inom Nordic-regional travel så kan jag säga att ATR-72 är ett utmärkt plan! Smidigt, snabbt och bränslesnåla, samtidigt som det faktiskt har en "kabin-känsla" när man flyger.
Jesus, trodde först det var ironi... ATR är ett mycket långsamt plan jmfrt med sina modernare turboprop-konkurrenter.
Och kombon premiumbolag=turboprop är ju i sig en omöjlighet...
 

Palazzi

Medlem
Jesus, trodde först det var ironi... ATR är ett mycket långsamt plan jmfrt med sina modernare turboprop-konkurrenter.
Och kombon premiumbolag=turboprop är ju i sig en omöjlighet...

Den senaste versionen har väldigt låga totalkostnader. Dels har man bränsleeffektiviserat de senaste varianterna, men den stora vinsten görs vid inköp. Skriver man av flygplanen hyfsat snabbt är effekten väsentlig.

Givet är ATR inte det mest bekväma planet, men jag tror vinsten ligger i att hitta ett plan med rätt antal säten i förhållande till efterfrågan. Om man ska få någon frekvens på svensk inrikes behövs mindre plan då man inte kan fylla en A319 på värst många sträckor.

Jämför man en ATR med nya MRJ-Jet har man en dubblerad kostnad i inköp. Embraer är ju ett alternativ, men den är dyrare o troligen finns det väl inte underleverantörer med plan att tillgå.

ATR är ingen dröm, men jag får känslan av att det är ATR eller INGET plan. Finns inte likvider för andra lösningar...
 

doc

Medlem
Den senaste versionen har väldigt låga totalkostnader. Dels har man bränsleeffektiviserat de senaste varianterna, men den stora vinsten görs vid inköp. Skriver man av flygplanen hyfsat snabbt är effekten väsentlig.

Givet är ATR inte det mest bekväma planet, men jag tror vinsten ligger i att hitta ett plan med rätt antal säten i förhållande till efterfrågan. Om man ska få någon frekvens på svensk inrikes behövs mindre plan då man inte kan fylla en A319 på värst många sträckor.

Jämför man en ATR med nya MRJ-Jet har man en dubblerad kostnad i inköp. Embraer är ju ett alternativ, men den är dyrare o troligen finns det väl inte underleverantörer med plan att tillgå.

ATR är ingen dröm, men jag får känslan av att det är ATR eller INGET plan. Finns inte likvider för andra lösningar...
Ja, man kan ju inte gärna återgå till Dash 8 Q400 av förklarliga skäl.
 
Jesus, trodde först det var ironi... ATR är ett mycket långsamt plan jmfrt med sina modernare turboprop-konkurrenter.
Och kombon premiumbolag=turboprop är ju i sig en omöjlighet...

Saab 2000 är väl ändå det värsta vi har i luften på regionalflyg just nu...går ju inte ens att föra en konversation med personen brevid en
 

Agö

Medlem
Lite nytt om kärrorna Flybe funnit.

"Flybe leaser flyene fra det Singapore-baserede leasingselskab Avation Leasing. Der bliver tale om fire helt nye fly ud af den store pulje af optioner på ATR72-600 fly, som Avation Leasing har hos den italiensk-franske flyproducent ATR.

De to første fly sættes i drift til oktober 2015 og de to andre følger efter til marts 2016. Alle fire fly vil få base i Stockholm Arlanda. Herfra skal de blandt andet flyve til Visby og Kalmar i Sverige samt til Turku i Finland. Dermed overtager Flybe en række ruter, som Jet Time i dag beflyver for SAS med sine ATR72-600 fly. Jet Time-flyene vil så sandsynligvis blive sat ind på andre feederruter fra København, Oslo og Stockholm.

Tre fly leveres i 2015 og et fly leveres i 2016. Flybe har leaset flyene i seks år med option på at forlænge kontrakten yderligere seks år. Kontrakten med SAS er netop på seks år."


Flybe har fundet sine SAS-fly
 
Toppen