Senaste nytt

SAS - Skiplagging

Ordvalet från SAS - ”fraudulent” - är väldigt störigt, eftersom ordet betyder ”bedrägligt”, och såväl bedrägeri som ringa bedrägeri (f.d. bedrägligt beetende) är brott. Dock har väl inget flygbolag i Sverige lyckats få rätt i domstol mot skiplaggande kunder? Då är väl kravet att kunderna ”måste” flyga alla segment, eller betala, att se som ett oskäligt avtalsvillkor?

Hmm...

5 kap. Om ärekränkning​

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

(...)

3 § Den som, i annat fall (...), riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

Fradulent lägger fokus på "intent" dvs avsikt. Att ärekränka ngn är när man utan orsak pekar ut ngn som brottslig.
Bokar du med intent att hoppa av tidigare finns en orsak. Dock inte brottslig.

Ordvalet från SAS - ”fraudulent” - är väldigt störigt, eftersom ordet betyder ”bedrägligt”, och såväl bedrägeri som ringa bedrägeri (f.d. bedrägligt beetende) är brott. Dock har väl inget flygbolag i Sverige lyckats få rätt i domstol mot skiplaggande kunder? Då är väl kravet att kunderna ”måste” flyga alla segment, eller betala, att se som ett oskäligt avtalsvillkor?

Låt oss ta resan ATH-STO-VNO ovan. Planer kan ju ändras efter bokningen så man behöver till Sverige istället, exempelvis ska min farbror begravas om några veckor. I den situationen skulle jag kolla priset för en ny biljett som slutar i Stockholm + avbokningsavgift. Om detta skulle bli dyrare än att behålla den befintliga biljetten och stanna i Stockholm, skulle jag inte boka om.
Att planer ändras är inte det SAS talar om i mejlet dock, utan man beskriver att boka en resa med annan destination än dit man egentligen ska. Det är ju att ”bedra” SAS ifall man gör så medvetet.

Sen kan vi diskutera hur man ska bete sig ifall planer ändras, och ifall SAS kan kräva att man ska resa/avboka/annat i sådan situation.

Plånboken i P1 tar upp det här, då en resenär stoppades av SAS vid incheckning eftersom han hade köpt sin biljett via kiwi.com och inte visste om problemet med vad han köpt.
Resenären, Konsumentvägledare, samt SAS uttalar sig. Kontentan är att det här är dåligt och kiwi.com borde inte sälja sådana biljetter.

Plånboken i P1 tar upp det här, då en resenär stoppades av SAS vid incheckning eftersom han hade köpt sin biljett via kiwi.com och inte visste om problemet med vad han köpt.
Resenären, Konsumentvägledare, samt SAS uttalar sig. Kontentan är att det här är dåligt och kiwi.com borde inte sälja sådana biljetter.

Oj, jag visste inte att kiwi sålde sådana biljetter. För länge sedan köpte jag en komplicerad rutt med Kiwi billigt i Sydostasien. Kiwi hade sytt ihop en komplicerad rutt ganska kostnadseffektivt. Men aldrig använt i Europa, än mindre inrikes i Sverige.

Tyckte inte direkt SAS-talespersonen förklarade exakt varför detta är så dåligt. Lät som hon inte var helt säker själv utom att man bröt mot transportavtalet. Mannen i artikeln gjorde det ju oavsiktligt men om man vet vad man gör så är man ju medveten om risken.

Lyssnat på inslaget nu. Risigt av kiwi att sälja sådana biljetter. Riskerna kring det är ingenting som Svensson i allmänhet känner till.

Om man som specialintresserad vill utmana systemet och är medveten om riskerna är väl upp till var och en. Men att skiplagging-biljetter kommer upp via momondo/kiwi är inte rimligt.

Men snyggt av momondo att se till att han fick pengarna tillbaka!

Toppen