Senaste nytt

SAS sista tur med MD8x

Status
Stängd för vidare inlägg.

Traveller

Medlem
Ett strålande förslag med ferry resa till (antar jag) USA. Frågan är dock om det är praktiskt möjligt. Gissar att räckvidden påverkas betydligt med full passagerarlast och därmed innebär fler stopp på vägen. Fungerar det är jag svårt sugen på att åka med.

Detta kan vara en ledtråd... På länken nedan står det 1,600-2,700 km räckvidd genom 0,043 liters per seat/km. Men om vi då slänger ut hälfen av alla seats så borde vi komma dubbelt så långt :p:confused::rolleyes:

http://www.sas.se/Misc/Ovriga_sidor/Eva--chat/Flygplansflotta/MD-80-9811/
 

Dr. Miles

Expert
Detta kan vara en ledtråd... På länken nedan står det 1,600-2,700 km räckvidd genom 0,043 liters per seat/km. Men om vi då slänger ut hälfen av alla seats så borde vi komma dubbelt så långt :p:confused::rolleyes:

http://www.sas.se/Misc/Ovriga_sidor/Eva--chat/Flygplansflotta/MD-80-9811/

Jag vet inte om var i USA är destination men till New York kan man flyga så här.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Kangerlussuaq-Halifax är längre än 2.500 km.
 

P.E.

Medlem
En familjemedlem har tidigare jobbat på SAS-flygavdelning som ingenjör på MD8X. Han blev då erbjuden att hänga med på de tidigare leveransflygningarna. Tyvärr så fick jag som inte var SAS-anställd då inte hänga med av försäkringsskäl. Detta eftersom leveransflygningarna ofta kombineras med testflygningar för att dra ner på kostnaderna.

Men det är absolut värt att titta närmare på! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen