Dr. Miles
Expert
Det här diskuterades i en annan tråd tidigare men jag postar det som en ny tråd för att inte försvinna i en stor diskussionstråd.
Inlägg från: Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det? | Sida 27 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
スカンジナビア航空、羽田線就航に意欲、地方需要獲得に向け | 旅行業界 最新情報 トラベルビジョン
I artikeln skriver de att SAS siktar på att få slottider på Tokyo Haneda under 2019 så att de kan hinna med OS i Tokyo 2020, men för att få slottider krävs det att skandinaviska länderna och Japan måste komma överens.
Skandinaviskla länder (Danmark, Norge och Sverige) och Japan har tecknat Open Skies-avtal i 2012.
Open Skies-avtal mellan Japan och skandinaviskla länderna:
Flygbolaget som har sitt fäste i något av de skandinaviska länderna har rätt att öppna linje(r) till valfri flygplats i Japan, förutom Tokyo Narita och Tokyo Haneda sedan 2012.
Flygbolaget som har sitt fäste i något av de skandinaviska länderna har rätt att öppna linje(r) till Tokyo Narita sedan 2013.
Inlägg från: Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det? | Sida 27 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Richard Gustafsson svarade i en japansk medias intervju i 2016-MAY-11 och sa att SAS ville öppna en linje (de skrev inte varifrån) till Tokyo Haneda senast 2020.Med tanke på att LH, AA, AF, AC är listade på Haneda så borde det ju inte vara en omöjlighet om SAS verkligen vill det?
Däremot är ju alternativet med två flighter besvärligare, om man inte tänkt sig att lägga in något från t.e.x Stockholm när A350 kommer. Eventuellt med saxning av något slag.
Med tanke på prisläget och beläggningen på Tokyo, så verkar det vara en av de mest inkomstbringande turerna.
Travelvision skrev:スカンジナビア航空、羽田線就航に意欲、地方需要獲得に向け
2016年5月11日(水)
日本線就航65周年を記念して来日したスカンジナビア航空(SK)グループ社長兼CEOのリカード・グスタフソン氏は、このほど都内で開催したパートナー企業向け昼食会で、2020年までに羽田線を開設したい考えを示した。SKは現在、日本路線として成田/コペンハーゲン線をデイリー運航中。同氏は「今後の65年も日本/スカンジナビア線を継続していくためには、羽田線を開設してさらなる需要を取り込むことが必要」と強調した。
グスタフソン氏は「日本とスカンジナビアにはITや医薬品など、共通するビジネス分野が多くある」と説明。日本全国のビジネス需要を取り込むために羽田線の運航を開始し、同じスターアライアンスに属する全日空(NH)の国内線との乗り継ぎを促進したい考えを示した。
また、スカンジナビア人の日本のスキー場への興味が高まっていることなど、レジャー需要についても増加が見込めるとの考えを示し、「羽田線を就航できれば、スカンジナビアから日本の地方へ、日本の地方からスカンジナビアの双方へと、年間何万人もの増加が期待できる」と予測。19年には発着枠を獲得し、20年の東京オリンピック開催に備えたいとした。発着枠の獲得には、日本とスカンジナビア政府による航空当局協議での合意が必要となる。
スカンジナビア航空、羽田線就航に意欲、地方需要獲得に向け | 旅行業界 最新情報 トラベルビジョン
I artikeln skriver de att SAS siktar på att få slottider på Tokyo Haneda under 2019 så att de kan hinna med OS i Tokyo 2020, men för att få slottider krävs det att skandinaviska länderna och Japan måste komma överens.
Skandinaviskla länder (Danmark, Norge och Sverige) och Japan har tecknat Open Skies-avtal i 2012.
Källa: 報道発表資料:日本・スカンジナビア三国航空当局間協議の結果について - 国土交通省Ministry of Land skrev:2012-OCT-12
.主要合意事項
[1] 日本・スカンジナビア三国間の二国間輸送のオープンスカイ(航空自由化)の実現
(ア)成田空港関連路線
2013年夏期スケジュール(3月末~)に予定される成田空港の発着枠27万回化のタイミングでの実現
(イ)関西空港、中部空港等の首都圏空港以外の路線
合意時点で直ちに実現
Open Skies-avtal mellan Japan och skandinaviskla länderna:
Flygbolaget som har sitt fäste i något av de skandinaviska länderna har rätt att öppna linje(r) till valfri flygplats i Japan, förutom Tokyo Narita och Tokyo Haneda sedan 2012.
Flygbolaget som har sitt fäste i något av de skandinaviska länderna har rätt att öppna linje(r) till Tokyo Narita sedan 2013.
Last edited: