Senaste nytt

SAS schemaändringar - Samlingstråd

Förra veckan justerades flygprogrammet för både vinter och sommar.

Såg i en av mina bokningar att min anslutning på 50 minuter ARN-OSL-BGO ej längre är giltig, då minimum bytestid i Oslo Utrikes->Inrikes gått upp till 55 min (vet ej var den var tidigare, men högst 50 minuter).

Jag hade 4 bokningar som påverkades, samtliga bokade direkt av SAS. Av dessa meddelande SAS mig endast om 2 av dem..

SAS erbjuder online att boka om utan kostnad men då jag trycker för att boka om vill SAS ha betalt ändå. :)

Då jag ringde var SAS agent mycket hjälpsam att boka om samt byta datum, inom rimliga ramar.

Tyvärr gick det inte att boka om till DL-kodade flyg i USA, men samma flyg som SK-kodat gick fint. Jag kan definitivt tänka mig scenarion då detta är ett problem.

Jag hade fick ändrad ankomst till GOT från 15 till 23, med 7 timmars väntat i CPH. Att ändra destination på grund av detta gick inte, men vi hittade andra flyg istället.

Överlag är jag nöjd med SAS flexibilitet, endast bättre notifieringar samt möjlighet att boka om till partners vore bra.

Jag tycker notifieringen är otillräcklig.
Jag fick själv två SMS om ändringar med länken "See details of our suggested new flight(s)" och kunde inte för mitt liv förstå vad dessa nya flyg skulle vara. Länken gick bara till en mobil-version av MMB, med platsval, extra baggage och andra tillval i topp och långt ner på sidan flygen. Där fick jag klicka fram flyg för flyg och kunde inte se något ändrat alls. Fick plocka fram originalkvittot och kunde då upptäcka att de lagt till 10 minuters flygtid på ett ben.

Varför inte markera vad ändringen är? Hur många resenärer har inte fått liknande meddelande och lagt massor av tid i onödan för mikroskopiska ändringar? (Eller missat väsentliga ändringar)

Jag tycker notifieringen är otillräcklig.
Jag fick själv två SMS om ändringar med länken "See details of our suggested new flight(s)" och kunde inte för mitt liv förstå vad dessa nya flyg skulle vara. Länken gick bara till en mobil-version av MMB, med platsval, extra baggage och andra tillval i topp och långt ner på sidan flygen. Där fick jag klicka fram flyg för flyg och kunde inte se något ändrat alls. Fick plocka fram originalkvittot och kunde då upptäcka att de lagt till 10 minuters flygtid på ett ben.

Varför inte markera vad ändringen är? Hur många resenärer har inte fått liknande meddelande och lagt massor av tid i onödan för mikroskopiska ändringar? (Eller missat väsentliga ändringar)
Jag håller helt med dig. Man måste gräva fram orignalbiljetten och sedan jämföra själv.

Dessutom så tar hemsidan ibland efter några dagar bort att tiden ändrats, så det står inte ens att man har ny tid när man öppnar bokningen utan det märker man bara om man proaktivt jämför ursprunglig biljett med nuvarande bokning.

Tyvärr gick det inte att boka om till DL-kodade flyg i USA, men samma flyg som SK-kodat gick fint. Jag kan definitivt tänka mig scenarion då detta är ett problem.

Hadde du Delta opprinnelig? Kundeservice fikk ikke til å booke om min Delta-flight til en senere. Per nå har jeg en connection i LAX på "-40" minutter

Hadde du Delta opprinnelig? Kundeservice fikk ikke til å booke om min Delta-flight til en senere. Per nå har jeg en connection i LAX på "-40" minutter
Nej. I mitt fall blev SFO-CPH ändrat så jag skulle vänta 6 timmar extra i CPH. Så fick SK-kodad DL-flygning till en annan amerikansk gateway och sedan SK därifrån.

Min VBY-ARN-CPH-MIA tor i betald C fick Visbybenen avbokade. Plingade i appen men jag har inte fått det vanliga mailet ännu.

Jag hittade en alternativ resa och ringde in för att boka om men hade sett fel på en avgång så vi kunde inte boka. Det skulle dock gå hur bra som helt att boka om och även boka flyg med Delta. Jag tackade och lade på, satte mig och fixade till problemet och ringde tillbaka ett par timmar senare. Den nya agenten ville inte boka om något alls utan sa bestämt att jag kunde resa från Arlanda eller få pengarna tillbaka. Det gick heller absolut inte att boka om till flyg med Delta.

Så nytt försök på måndag...

Nu blev jag ombokad till en oktobertripp till MIA istället. Var omöjligt att pussla ihop något från VBY i nov/dec. Jag fick dock inte boka med Delta utan det var förbehållet endast SAS-flyg. Jag kommer iväg i alla fall och får MIA-ARN hem istället för via CPH. Lite färre poäng men skönare. :)

Tittar på sommartidtabellen 2025. Ser att några ändringar har gjorts.

CPH - LAX ny avgångstid är 14:15
CPH - IAD ny avgångstid är 17:30
CPH - ORD ny avgångstid är 13:55

Shanghai gick tidigare inte att söka från april och framåt, men ligger nu åter inne i systemet och behåller avgångstiden 23:30 från CPH.

Inte en schemaändring, men ATL verkar ha blivit nedgraderad till A330. Satt man på rad 9-10 har man hamnat precis var som helst . Man får ingen notis om det så det här är en blänkare att de med ATL-resor gör klokt i att kolla sin sittplats.

Toppen