Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Den här destinationen räknas inte som inrikes sedan 1809, men vore det inte en poäng för SAS att (åter) ha en linje till Tammerfors? Det verkar vara den största (mest trafikerade) flygplatsen i Finland som Finnair numera inte flyger till (istället erbjuds buss), och Tammerfors är den näst största tätorten i Finland. Tammerfors och Uleåborg är de Finlands-linjer som SAS inte startat upp efter covid, och Tammerfors är ju i likhet med Åbo och Vasa på "lagom ATR-72-avstånd" från Arlanda.

Lite statistik på allt detta, inklistrat för 2024 men Finavia erbjuder en snygg Excel-fil med historik från 1998 framåt på sin hemsida. Tittar man på historiken så var Tammerfors upp och nosade på Uleåborg som näststörsta flygplats i Finland räknat på pax-antal kring 2008 (709k vs 802) men från 2010 framåt så började flygplatsen dala ner samtidigt som hela landets pax-antal växer med enstaka procent per år. 2015 ligger Tammerfors på hälften av peak, dvs 357k, året efter på bara 208k. Nästan hela tappet är internationella flyg, då inrikes hålls stabilt på 89k-86k. Från 2016 till 2019 (sista pre-Covid) året så hålls antalet stabilt mellan 208k och 230k, dvs mindre än Hfors, Rovaniemi, Uleåborg, Kittilä, Åbo, Vasa och Kuopio.

Vad hände 2015? Jo, första juli 2015 öppnas Ringbanan som gör att man från Tammerfors kan åka tåg till Dickursby i Vanda, byta till lokaltåg och anlända Hfors-Vanda flygplats på knappa 2 timmar. Förutom lokaltrafiken inom Helsingforsområdet så är Tammerforsborna största vinnarna av denna nya bana (men flygplatsen lider såklart). Resande från Åbo som i dagens läge också saknar flyg till Helsingfors har en längre tågresa in för att sedan byta i Böle till Ringbanan. Detta ger en snabbaste restid på 2h 30 min på räls, eller direktbuss på 2h 15 min.

Efter Covid så återhämtar sig Tammerfors till cirka 214k pax år 2023, men tappar stort på internationella avgångar 2024 och totalen faller till siffrorna ni ser här under. En stor orsak är att Ryanair lägger ner många långvariga rutter, t.ex. till London-Stansted. Flygplatsen domineras idag av flyg till Riga med Air Baltic, småflyg och sedan solbadsorterna under vinterssäsongen då charterbolagen flyger från orten.
Man ser tydligt på statistiken att Åbo och Tammerfors inte servas av inrikesflyg på ruttlinjer, och SAS täcker redan Åbo med ARN och CPH. Där som ARN servar som matare för skandinavien och som slutdestination (mycket pga starka språkliga och historiska OCH kommersiella band mellan Åbo och Stockholm) så kör man nu CPH som direkt motdrag till buss/tåg-alternativet till Hfors-Vanda.

Tammerfors har inte samma historiska eller språkliga koppling till Stockholm eller Sverige, men finns säkerligen en hel del kommersiellt intresse i stor-Tammerforsområdet att resa till Stockholm eller vidare inom Skandinavien. Men som @fcx säger så finner man inte mycket i form av möjlighet att mata till longhaul förutom USA. Skulle CPH då vara ett mer lockande resemål som feeder till SAS longhaul-nät? Eller är inlandsfinnar lite för patriotiska för det, och väljer 2 timmars tåget för att sedan flyga direkt från Helsingfors? Som man sett historiskt så finns det kapacitet och en marknad i området med i princip 4 gånger så många passagerare som bäst jämfört med 2024, men den lätta tillgången till Hfors-Vanda har kanske tagit död på allt annat än LC-flyg och charter.

Jag kan se bra argument för rutter till båda flygplatser, men är mest nyfiken på hur framgångsrik SAS kan göra TKU-CPH nu när Finnair helt gett upp på den flygplatsen, och spårförbättringar till Helsingfors (Centrum, inte flygplatsen) är minst 15 år bort, medan Tammerfors verkar få en ännu direktare rutt ifall Flygbanan blir till som tänkt. SAS skulle kunna med långsiktigt arbete göra Åbo-regionen en naturlig del av sin hemmamarknad, istället för att folk reser Finnair. Vasa har liknande möjligheter, men som en mindre ort har den andra utmaningar. Vasa-Stockholm tror jag ändå borde kunna bära lite mer trafik än vad man har idag.

Källa: https://www.finavia.fi/sites/default/files/documents/Flight volumes in all traffic by Airports-fi_61.xlsx

2024​
Domestic​
International​
Total
Passengers​
Change-%​
Passengers​
Change-%​
Passengers​
Change-%​
Helsinki​
1,855,143​
4.1​
14,453,673​
6.8​
16,308,816​
6.5​
Rovaniemi​
527,733​
16.0​
420,418​
50.0​
948,151​
29.0​
Oulu​
502,278​
-1.9​
77,584​
84.5​
579,862​
4.7​
Kittilä​
199,420​
8.4​
212,884​
11.7​
412,304​
10.1​
Turku​
6,262​
-14.3​
248,752​
10.2​
255,014​
9.4​
Ivalo​
177,925​
14.3​
71,394​
9.8​
249,319​
13.0​
Vaasa​
99,389​
-3.8​
78,203​
54.9​
177,592​
15.5​
Tampere​
5,484​
729.7​
156,263​
-26.7​
161,747​
-24.3​
Kuopio​
109,996​
-12.2​
22,268​
3.5​
132,264​
-9.9​
Kuusamo​
62,318​
-2.4​
63,995​
12.9​
126,313​
4.8​
Joensuu​
36,544​
1.0​
3,412​
35.3​
39,956​
3.2​
Kajaani​
38,282​
-2.8​
1,479​
29.4​
39,761​
-1.9​
Mariehamn​
18,793​
-6.5​
20,776​
19.3​
39,569​
5.5​
Kemi-Tornio​
30,638​
-14.0​
2,206​
27.0​
32,844​
-12.1​
Kokkola-Pietarsaari​
26,735​
3.8​
4,044​
15.2​
30,779​
5.1​
Jyväskylä​
22,799​
4.3​
2,966​
82.7​
25,765​
9.7​
Pori​
9,034​
14.8​
3,448​
-18.1​
12,482​
3.4​
Savonlinna​
5,358​
153.2​
1,755​
103.8​
7,113​
138.9​
 
Last edited:
Anekdot (som jag redan dragit). Blev tillfrågad på OSL i säkerhetskontrollen om jag skulle vidare utrikes. Nänä, sa jag, ska bara till Stockholm. Damen log överseende och svarade: "Här kallar vi faktiskt det för utrikes!"

Poängen i sammanhanget är väl att vi som bott på gränsen och aldrig upplevt något annat än Nordiska passunionen inte tänker på våra grannar som utrikes...

Visst är det så. Som boende i Malmö så känner jag samma sak när jag flyger från Kastrup till Stockholm.
 
Då hälsar vi SE-MNR hjärtligt välkommen till Braathens och SAS! :)

Visa bifogad bild 165727


Håller tummarna för SAS livery! Tobbe.O håller utkik! ;)

Ny tillskottet kom i trafik omgående! :)

Å maskinen har SAS livery! :)

Därmed flyger 6 av Braathens maskinerna i SAS livery! :)

Screenshot_20250614_060807_Samsung Internet.jpg
 
Toppen