Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

SAS hade ju gamla eländig säten i Business långt efter många konkurrenter skaffat modernare, lie flat,
det var ju ändå inte så att reade bort platserna i Business, de gånger jag flög så var det alltid fullbokat.

Last edited:
Tolkning 2: Under en period om några år så flyger man dessa plan med sin gamla inredning, när perioden är slut så går maskinerna till skrotning.

Fast direkt efter det du citerar så står det ju "Senere skal flyene gennemgå en omfattende retrofit og få SAS’ eget kabineprodukt.", så jag har svårt att läsa in din "tolkning 2" i det hela.

Fast direkt efter det du citerar så står det ju "Senere skal flyene gennemgå en omfattende retrofit og få SAS’ eget kabineprodukt.", så jag har svårt att läsa in din "tolkning 2" i det hela.
Fast det är det reportern som skriver, antingen för att SAS förtydligat detta i vad som sagts utanför det direkta citatet, eller för att reportern läst in tolkning 1 i sin artikel.

De maskiner som kan vara aktuella för Virgin att fasa ut och skicka till SAS är byggda 2012 (vilket SAS befintliga 330 också är), och Virgin har 6 stycken av dessa. De är nog i yngsta laget för att gå på skroten inom bara något år, men man håller nog dörren öppen för att kunna minska storleken på flottan med att avyttra dessa maskiner om den plan man lagt fram inte håller.

Intressant att SAS säger att de ska 4-5 flyg från Virgin, samtidigt som Virgin har 6 maskiner. Då kommer frågorna:

Vem ska ta över resterande maskiner från Virgin (eller behåller de dem själva)?

Var ska resterande maskiner som SAS tar över komma från?

Läste denna och låter och ser helt hemskt ut. Ska också behövas hjälp av crew för att få sätet i sängläge. Men det finns en liten mingelbar?

Läste denna och låter och ser helt hemskt ut. Ska också behövas hjälp av crew för att få sätet i sängläge. Men det finns en liten mingelbar?

Kommer kabinfacket gå med på att crew utför det jobbet?

Toppen