Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Den hårda produkten på dagens A330 classic hos SAS är heller ingen höjdare, jag hade inte dragit mig för att boka SAS bara för att det är en ex-virginmaskin som flyger.

Nu har jag inte åkt SAS BC longhaul på riktigt länge, men denna hårda produkt är väl många steg upp ifrån Virgins? Är det inte denna SAS 330 har?

SAS-A330-300-Business-Class-Review-15.jpeg

Ändå smart av SAS att, för att kunna växla upp verksamheten snabbt, ta in gamla maskiner och sätta dom i drift direkt. Sedan tar man en och en och renoverar, medans de andra är i trafik. Skulle dom först renovera alla skulle det nog ta tre år innan trafiken kan dras igång.

Vi bör alltså mycket snart få veta vilka nya linjer dessa maskiner ska trafikera. Bangkok året runt? Dubai? Mexico city? Nya linjer ger fler bonusplatser. Jag flyger hellre SAS i gammal Virgin-stil än inte alls.

Detta hade ju varit den ultimata kompromissen mot A320 på medium haul flighterna dom har planerade idag till MENA och LPA.

Hoppas att de uppdaterar bokningsflödet så att man kan se vilka plan som är ex-Virgin när man väljer säte, så att man kan undvika dessa.
Kommer ju inte vara jättesvårt att se skillnad på 3 säten i bredd och 4?
Sen kan du ju även räkna rader och antal stolar för att konfirmera.

Kommer ju inte vara jättesvårt att se skillnad på 3 säten i bredd och 4?
Sen kan du ju även räkna rader och antal stolar för att konfirmera.
Såklart inte men detta förutsätter att SAS faktiskt uppdaterar bokningsflödet på ett bra sätt :)

Sen kan det givetvis bli "last-minute equipment change".. Kanske dags att bara boka A350 framöver.

Har tyvärr svårt att tro att de skulle hålla en separat prislista för flygen. Jämför "Business" till Stavanger som utan problem kostar 6 000 kr och som är värre än plus. SAS skäms inte alls för anomalierna i sin nuvarande flotta/service och troligen vet de flesta kunder inte heller tillräckligt mycket för att ens klaga.

Angående tidslinjen för ev kabinförnyelse - jag tror att det realistiskt kommer ta lång tid. Återigen, det har snackats om Wifi länge och och SAS har sagt att de håller på i minst 5 års tid (dvs även före starlink-beslutet). Först det senaste halvåret har de de facto installerat på riktigt.

Jag läser uttalandet som helt non-commital. Han säger vad han behöver säga utan att lova något. Den som lever får se.
Jag tänkte mer separat prislista för rutten, inte flygen som så. Att betala shorthaul-Business och få Virgins coffins är väl helt okej? Men måste ju gå ihop med logistiken, såklart.

Han nämnde i intervjun Afrika som ett exempel på marknad som SAS kollar på i sina expansionsplaner. För Afrika, Indien, och liknande marknader är förväntningarna inte lika höga. Detsamma gäller till viss del för rena leisure destinationer som Karibien. Många bolag som skickar sina sämsta plan dit, och SAS skulle förmodligen komma undan med att göra detsamma.

Om de däremot skulle få för sig att skicka coffin class till NYC, Chicago, osv skulle de få ångra det. Även om det bara är på vissa avgångar kan det räcka med en dålig upplevelse för att en affärsresenär bestämmer sig för att inte flyga med SAS igen. Många har inte lika bra koll som oss på bc och kommer inte förstå av seat map vilka flighter som ska undvikas.

Han nämnde i intervjun Afrika som ett exempel på marknad som SAS kollar på i sina expansionsplaner. För Afrika, Indien, och liknande marknader är förväntningarna inte lika höga. Detsamma gäller till viss del för rena leisure destinationer som Karibien. Många bolag som skickar sina sämsta plan dit, och SAS skulle förmodligen komma undan med att göra detsamma.

Om de däremot skulle få för sig att skicka coffin class till NYC, Chicago, osv skulle de få ångra det. Även om det bara är på vissa avgångar kan det räcka med en dålig upplevelse för att en affärsresenär bestämmer sig för att inte flyga med SAS igen. Många har inte lika bra koll som oss på bc och kommer inte förstå av seat map vilka flighter som ska undvikas.

Samtidigt kör SAS redan A321LR till NY från Oslo och ska göra det i vinter från ARN... nu har jag ej åkt varken Virgins A330 aller SAS A321 - men båda skiljer sig en del mot det SAS har på A330 och A350? Tycker stolen på A321 ser smal ut, speciellt de som är 2-2...

Jag tror att SAS kan komma undan med rätt så mycket tyvärr. Förhoppningsvis kan de byggas om ganska snabbt, det är oavsett kul att SAS expanderar och försöker göra det snabbt.

Men fördröjningen i ombyggnation? Kan det vara lång leveranstid på inredning - stolar, kök osv som gör att det tar tid?

A321-stolen är betydligt bättre än coffin class.
Exakt detta.

Det är en otroligt dålig produkt. Ingen vits med fönsterplats och det man ser är andra resenärers fötter. Det borde aldrig ha uppfunnits... Alltså okej när dom är placerad enl. Reverse herringbone... Men ut mot gången är kass. Noll privacy. OCH trångt. Och ingen möjlighet att titta ut utan nackspärr.

Sen tror jag iofs att den stora massan kanske tycker att det är okej. Dom kallar ju Business första klass liksom... Affärsresenärer är kanske annan sak med högre medvetenhet.

Toppen