Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Kris

Medlem
En liten indikation på vad som kommer imorgon kanske? https://www.efn.se/har-ar-sas-nya-mangmiljardoffensiv

Artikeln I Berlingske som refereras. Artikeln i kort:
  • Miljardinvestering i nya flyg: SAS planerar att köpa nya flygplan för ett tvåsiffrigt miljardbelopp. Vd Anko van der Werff vill dock inte bekräfta den exakta ordern ännu.
  • Kraftig tillväxt till 2030: Målet är att öka antalet passagerare med 68 procent fram till 2030, vilket ska befästa Köpenhamn som Skandinaviens globala nav.
  • Stora ekonomiska effekter: Expansionen förväntas skapa runt 25 000 nya jobb och öka BNP med 25 miljarder danska kronor.
  • Vändning efter krisen: Satsningen markerar en nystart efter de tuffa krisåren med pandemi, pilotstrejk och rekonstruktion. (SAS aviserade även en stororder från Embraer sommaren 2025).
Låt se vad de säger kl10...

Edit: inget som hitttils dementerat min teori på Luftbrücke CPH-BER... Gör som Ulrika Knape - lever på...hoppet...

Det här blir skoj! Måste ju betyda nya destinationer och utökade frekvenser. BKK året runt, MEX och någon ny destination i USA? Nåja, 4 år tills 2030.

Beställning av flygplan och därmed en rejäl satsning på CPH. Kopplingen till Malmö är arbetsmarknaden dvs SAS / CPH Airport behöver anställa och man ser att många Malmö-bor kan komma i fråga

Är i alla fall min gissning

SAS pressekonferencen på CPH er kl. 10.00 til 12.30.

Det bliver utrolig spændende hvad der helt konkret annonceres, men der er ingen tvivl om at det er rigtig stort.

CPHspotlight rasporterer live fra pressekonferencen på X:

Kommer val att bli mycket saljsnack men onekligen instressant att se vad de kommer att komma med. Kommer bli kul att spekulera om framtida linjer kommande aren. Far val anta att de aldsta 330 kommer att fasas ut i samband med de nya leveranserna. Nettotillskott pa ca 10(?) long haul?

Jag är på plats och kan posta löpande

Attachments

• 17828067964471733546766227487258.jpg
    17828067964471733546766227487258.jpg
    {memory} MB · Visningar: 189
Toppen