Senaste nytt

SAS sökresultat vid fullbokat flyg

rottemark

Medlem
Jag har tittat på att boka en resa mellan Kiruna och Arlanda på söndag 19 april ett tag, men avvaktat eftersom det varit oklart om ärendet skulle bli av. Avgången jag tittat på är SK1047 med avgångstid 18:05 från Kiruna. Nu hittar jag inte den bland sökresultaten på SAS hemsida. Den finns däremot kvar som en avgång på Swedavias hemsida för Kiruna flygplats. Är det någon som vet hur det ska tolkas? Antingen har avgången ställts in, men Swedavia inte uppdaterat sin information, eller så är den så fullbokad att SAS inte ens vill visa den bland sökresultaten. Jag vill dock minnas att avgångar ändå brukar synas, men med "Ej tillgänglig" eller liknande där priset ska stå, vid andra tillfällen jag har märkt av fullbokade flyg.

SK1047 är tillgänglig men helt utnollad enligt ExpertFlyer. Seatmappen visar på ungefär hälften av platserna upptagna. SK1041 (morgonflighten) har C4 E2.

SK1047 kanske är såpass överbokad att de stängt den på alla listor och därmed inte syns i bokningsdialogen, för jag delar din uppfattning att SAS ofta brukar visa Ej tillgänglig på alla klasser men ändå visa flighten. Så svårt att veta om flyget blir av eller inte.

Ser jag en natt ombord på SJ93 framför mig..?

Tack för att du kollade! Vad betyder C4 E2?

Nattåget känns inte aktuellt eftersom jag kommer behöva resa vidare till Warszawa på måndag morgon... Så det blir snarare att boka morgonflyget på söndag, trots att jag egentligen hade andra planer för den dagen.

SK1047 är tillgänglig men helt utnollad enligt ExpertFlyer. Seatmappen visar på ungefär hälften av platserna upptagna. SK1041 (morgonflighten) har C4 E2.

SK1047 kanske är såpass överbokad att de stängt den på alla listor och därmed inte syns i bokningsdialogen, för jag delar din uppfattning att SAS ofta brukar visa Ej tillgänglig på alla klasser men ändå visa flighten. Så svårt att veta om flyget blir av eller inte.

Ser jag en natt ombord på SJ93 framför mig..?

Det är olika. Är flighten fullbokad försvinner avgången ibland helt från bokningsflödet.

Jag har märkt följande (hemsidan, ej appen). Om man istället söker flyg för poäng dyker fullbokade flyg upp (och visas som "ej tillgänglig") men flyget visas inte alls när man söker vanligt. Men om man efter att ha sökt på poäng sedan byter till pengar så visas även det fullbokade flyget (som "ej tillgänglig").

Edit: Provade nu på Kiruna - Stockholm den 19/4. Det blir precis som jag beskrivit ovan. Söker på SEK, kvällsflyget finns inte. Söker på poäng, kvällsflyget finns men fullbokat. Byter till SEK från det sökresultatet, fullbokade kvällsflyget finns kvar.

Last edited:
Tack för att du kollade! Vad betyder C4 E2?

Nattåget känns inte aktuellt eftersom jag kommer behöva resa vidare till Warszawa på måndag morgon... Så det blir snarare att boka morgonflyget på söndag, trots att jag egentligen hade andra planer för den dagen.
C4 = Fyra business
E2 = Två economy

Kom ihåg att du har platsgaranti med EBG+. Vill du använda den och betala med pengar får du ringa SAS eller resebyrå, men vill du använda poäng går det att boka online.

Jag har märkt följande (hemsidan, ej appen). Om man istället söker flyg för poäng dyker fullbokade flyg upp (och visas som "ej tillgänglig") men flyget visas inte alls när man söker vanligt. Men om man efter att ha sökt på poäng sedan byter till pengar så visas även det fullbokade flyget (som "ej tillgänglig").

Edit: Provade nu på Kiruna - Stockholm den 19/4. Det blir precis som jag beskrivit ovan. Söker på SEK, kvällsflyget finns inte. Söker på poäng, kvällsflyget finns men fullbokat. Byter till SEK från det sökresultatet, fullbokade kvällsflyget finns kvar.

Det var en intressant effekt. Bra att veta inför framtiden. Tack!

@Jannes : tack! Känner att jag borde ha kunnat lista ut det.

Toppen