Senaste nytt

SAS söker Cabin Crew

Jag träffade en vacker kvinnlig SAS flygvärdinna i 25-30 årsårdern när jag flög Köpenhamn->Tokyo många år sedan.

Jag tror det var sista gången jag såg en sådan ung flygvärdinna hos SAS...

Vi gillar att raljera över Arlandabasens medelålder men hur ser det ut egentligen? Är verkligen "alla" över 50 eller till och med 55? Vilket rekryteringsbehov isåfall. Köpenhamn och Oslo har haft yngre flygvärdinnor hela tiden även om det kanske inte varit så många.

Vi gillar att raljera över Arlandabasens medelålder men hur ser det ut egentligen? Är verkligen "alla" över 50 eller till och med 55? Vilket rekryteringsbehov isåfall. Köpenhamn och Oslo har haft yngre flygvärdinnor hela tiden även om det kanske inte varit så många.

I våras rekryterades alla nya till ARN och GOT basen. På den här gången det är till ARN basen som jag förstått. Jag vet att några från DY med erfarenhet gick över till SK. Anställning är ju via Proffice Aviation och det är en timanställning till resurspoolen. Inget som lockar mig att genomföra mitt dröm....

Vad gör skillnaden på snittåldern bland kabinpersonalen baserat i CPH, OSL eller ARN? En fin, svensk, facklig uppfinning som heter LAS samt halva arbetslösheten man har i Norge och Danmark. Snittåldern bland norsk och dansk personal verkar mycket yngre, i alla på mina flygningar :p

Säkert en svår prestigeförlust för de som anställts på den tiden det var flärd och glamour över yrket, som dessutom var välbetalt.
Nu är bara är ett serviceyrke som alla andra i mängden, men bra betalt har de fortfarande och detta gäller
naturligtvis även piloterna.

Diskriminerade SAS-piloter begär resning - DiSe
(Kommentarerna till artikeln är inte nådiga :) )

Åldern spelar mindre roll. Av kommentarerna att döma så är medelåldern på gubbarna här rätt så hög, och vi som kabinpersonalen skall väl också ha livets rätt... Problemet för SK som för alla andra bolag är ju att sålla bort sådana individer som har eller kan komma att utveckla attitydproblem, är lata samt de klassiska 'hänga-bakom-skynket-individerna'. Denna sållning borde också ske under anställningens gång.

Jag har just återkommit från fyra C-klass flygningar med LH och har definitivt fått en överdos av deras personal. Tänk er hur bra LH skulle vara med asiater i 'human interface'-ledet. Det ser man en glimt av på deras Japan-flygningar.

De rekryterade en grupp i våras tror jag det var så det finns några som ännu inte fyllt 50 ute i luften. Jag har bara stött på någon av dem en enda gång men de ska finnas.

Åkte med en igår, UME-ARN. Har sett henne en gång tidigare. Inte fyllda 30 skulle jag tro. Riktigt glad, trevlig och service minded!
Hoppas hon stannar kvar i bolaget. Överlag var det bra och trevlig personal ombord på den flygningen, vilket gör en på riktigt gott humör! :)

Åkte med en igår, UME-ARN. Har sett henne en gång tidigare. Inte fyllda 30 skulle jag tro. Riktigt glad, trevlig och service minded!
Hoppas hon stannar kvar i bolaget. Överlag var det bra och trevlig personal ombord på den flygningen, vilket gör en på riktigt gott humör! :)

Mer information finns tillgängligt på Scanorama nummer juli/augusti, sidorna 8 samt 16-17. SAS anställde 40 nya trevliga flygande personer i våras.

Scanorama no 07/08

Toppen