Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Sedan undrar man ju hur mycket förtjänst det är för SAS på en resenär som reser 45 billiga segment om året, och således uppnår guldstatus och kan göra 45 loungebesök och använda fast track 45 ggr om året. Jag misstänker att varje loungebesök och fast track medför en kostnad för SAS. Dags att ta bort kvalificeringen på segment kanske?

Sedan undrar man ju hur mycket förtjänst det är för SAS på en resenär som reser 45 billiga segment om året, och således uppnår guldstatus och kan göra 45 loungebesök och använda fast track 45 ggr om året. Jag misstänker att varje loungebesök och fast track medför en kostnad för SAS. Dags att ta bort kvalificeringen på segment kanske?
De billiga segmenten är ofta inrikes och då är det bara lounge och FT åt ena hållet, och dessutom ingen vidare standard på den (ARN T4). Tror nog kalkylen går ihop trots pulversparrissoppan de får gratis.

Kan väl instämma med de flesta som säger att en förändring behövdes men också att den var för drastisk. Det som inte går ihop för mig är hur vissa biljetter är prissatta och hur intjäningen är på dem.

Tittade nyligen på en biljett inom Europa som kostade ca 4000 kr ToR och gav 200 EB-poäng. Reser jag med ex. Lufthansa kunde jag göra samma resa till lägre eller samma pris och kreditera 2000 poäng till Eurobonus istället. Är inte det lite bakvänt?

””Att någon flyger 60 resor i GO betyder inte att den resenären är mer lönsam än den som flyger 6 resor i Business.””

Detta är en allt för stor förenkling i mina ögon.
Kunder som letar kampanjpriser i GO kan givetvis inte jämföras med den som köper svindyra GO biljetter någon dag innan avresa och för de som reser i tjänsten är nog det senare vanligare än det förra.

För SAS är det givetvis viktigare att behålla lojaliteten hos resenärer med 60 resor än den som flyger GO light på kampanj två gånger om året till New York.

Prisförändringarna ger ju SAS enligt mig möjlighet att ”agera i båda ändar”. Man kan sänka biljettpriserna på de allra billigaste biljetterna och med färre guldkort kan man på sikt ge mer förmåner för de som uppnår dessa. Ökad lojalitet för de mest lönsamma kunderna och lägre priser för de mest priskänsliga kunderna är väl den överordnade strategin med förändringen skulle jag tro.

Men jag tar MYCKET hellre den konstigheten, för att i gengäld slippa förnedringen av att betala och flyga ihop mitt Diamondkort bara för att hamna på samma nivå som en högskolestudent som för 2500kr per runda flygit till Hong Kong 6-7 helger per år. Utöver statusen har denne fiktiva högskolestudent (eller ungdom under 26 år), tidigare också fått tillräckligt med poäng (jag antar, för diskussionens skull i runda slängar 90-100 000) för att antingen kunna flyga tur och retur tio gånger inrikes eller en bokad och bekräftad tur och retur i SAS Businessclass. Det var ett alldeles för högt och bra värde! Den typen av återbäring vill jag inte vara med och subventionera genom mina biljetter.

"förnedringen" får mig att tänka på kvinnan som satt bak min sambo och jag ombord British Airways First på väg till JNB och talade högt med någon på sin mobil medan vi satt vid gaten om hur "I am currently slumming it in British Airways First" ;) Hon blev också uppenbarligen "förnedrat" den dagen, kanske hon missade en privatjet?

Synd att detta forum sällan talar om förmånen vi har att kunna resa som vi gör, eller vilket privilegium vi har som "vet hur vi maximerar tillgångar" :)

Förstår inte riktigt argumenten för sänkningen med att "högskolestudenter" ska hållas borta från högstatus. Hur många handlar detta om i hela landet? Det måste vara färre en hundra i antalet.

Hej,
Jag har inte haft tid att läsa igenom hela denna tråd så jag ber om ursäkt om min fråga redan diskuterats.

Bokade en resa till LA T/R i Go Light när man fortfarande tjänade 4500 poäng enkel resa. Resdatumet var dock satt efter det att devalveringen av poängintjäningen offentliggjordes. Trodde att jag skulle få mina 9000 poäng då det var vad jag blev lovad vid bokningen... Men fick alltså endast 480 poäng. Falsk marknadsföring? o_O

Jag förstår hur du tänker - det är lite lustig känsla att få 10 000 Eurobonuspoäng för att hyra en bil av Avis en helg mot att korsa Atlanten med rumpan nerkörd i ett flygplanssäte.

Men jag tar MYCKET hellre den konstigheten, för att i gengäld slippa förnedringen av att betala och flyga ihop mitt Diamondkort bara för att hamna på samma nivå som en högskolestudent som för 2500kr per runda flygit till Hong Kong 6-7 helger per år. Utöver statusen har denne fiktiva högskolestudent (eller ungdom under 26 år), tidigare också fått tillräckligt med poäng (jag antar, för diskussionens skull i runda slängar 90-100 000) för att antingen kunna flyga tur och retur tio gånger inrikes eller en bokad och bekräftad tur och retur i SAS Businessclass. Det var ett alldeles för högt och bra värde! Den typen av återbäring vill jag inte vara med och subventionera genom mina biljetter.

Förstå mig rätt. Jag värdesätter verkligen högre utbildning och sponsrar gärna studenter med olika rabatter! Men intjäningen mot status och awardresor var nödvändig att justera ned drastiskt. Att för 15-20 000 kr få inte bara 6-7 resor till exempelvis Hong Kong utan även kunna springa ut och in i diverse lounger, få ihop till en businessclassbiljett, få diamondpresent, stå och trängas med mig i fast track och hela konkarrongen, det var för bra. Det var en sweet spot som stängdes och det gjorde mig väldigt glad! Det gör att SAS kan fokusera på och ge förmåner till lönsamma kunder. Studenterna får gärna åka med men kan inte räkna med en mängd förmåner när man åker till starkt rabatterat pris. Att SAS ger tillbaka till de lönsamma kunderna gör att det SAS som jag älskar, uppskattar och gladeligen åker med, får en chans att finnas kvar och utvecklas. Det är något som jag verkligen gillar och stödjer!

En spännande notering är vilket gnäll försämringen för starkt rabatterade ekonomibiljetter har renderat - på ett forum som heter businessclass med inriktning på premiumresor! Det är faktiskt ganska ironiskt.

Avslutningsvis, tack till @Taggen för uppskattningen och citat av mitt tidigare inlägg. :)
Både det du beskriver och med vilken lätthet man samlar poäng utan att flyga är knasigt. Men det är bara att acceptera. Det skapar ju intresse om inte annat.

Förstår egentligen inte riktigt varför man överhuvudtaget känner att man behöver ett guldkort eller högre, när man flyger så sällan, men det avgör så klart var och en.

Hej,
Jag har inte haft tid att läsa igenom hela denna tråd så jag ber om ursäkt om min fråga redan diskuterats.

Bokade en resa till LA T/R i Go Light när man fortfarande tjänade 4500 poäng enkel resa. Resdatumet var dock satt efter det att devalveringen av poängintjäningen offentliggjordes. Trodde att jag skulle få mina 9000 poäng då det var vad jag blev lovad vid bokningen... Men fick alltså endast 480 poäng. Falsk marknadsföring? o_O
Det blir så automatiskt, men så länge du gjorde bokningen före 1 oktober så kan du höra av dig till SAS kundtjänst och få det justerat till den intjäning som gällde före.

Toppen