Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Som jag nämnt i andra trådar. Det är ju i denna värld man levt med Cathay i många år nu, helt omöjligt att få status. Det blir intressant att se om SAS också drar upp priset på Plus, då det är lite sweet-spot just nu för att fortsätta dra in bra med poäng. SAS Plus motsvarande på Cathay är ju prissatt extremt mycket högre än Economy. Skulle vi se liknande prissättning som Cathay så kanske SAS Long Haul Plus börjar runt 12-13 000 och mer normalt runt 15 000 SEK. Ifrån HKG, så är ju redan SAS Plus ett par tusenlappar dyrare än om resan utgår ifrån ARN.

Lite OT, men... Som du säger, flyger man andra vägen, från Sverige är Cathay riktigt förmånligt ibland. Har hyfsad koll på priserna GOT-HKG med Cathay och BA i premium economy. Med Cathay går det att komma ner mot 8-9kkr med lite flyt, medan det har varit svårt att hitta något under 12kkr med BA på senare år. Utgår man från Sverige och kör 3 premium economy t&r till HKG, via LHR, blir det 600 tier points och silver på BA. De fyra BA-flugen drar man ju in mellan ARN/GOT-LHR.

Dock inte SAS hela vägen, så det kanske spelade in i prissättningen?
Ingen större skillnad. Kolla t ex ORD 14-18 Okt från ARN. Om man som jag bokar affärsresetider och med kort varsel 1-3v så är Plus alltid oöverkomligt dyrt med SAS om jag vill följa bolagets resepolicy så jag tvingas ned i Go eller boka med annat bolag. Blir oftast LH eller BA.

Om jag minns rätt var det butt in seat och 70k poäng som gällde, alternativt x antal segment i C. Betalade en gång 10 000sek för kortdistans business för att återkvala i slutet av en period. Det sved och var inte värde i den flighten o_O

70k poäng. Men då var poängintjäningen långt mycket högre än de 312p man får idag om man flyger till Norge.

Det var faktiskt 100.000p som gällde för EBG fram till 2004-2005 ungefär ;) Det gick bra att bli EBG då också, men då var reglerna sådana att det i praktiken inte gick att resa economy inom europa för jobbresor (Sat-Sun rule...), så en typisk kortresa inom europa gav 4800p från ARN och inrikes 2400p från ARN. (i Business då...)

Det var faktiskt 100.000p som gällde för EBG fram till 2004-2005 ungefär ;) Det gick bra att bli EBG då också, men då var reglerna sådana att det i praktiken inte gick att resa economy inom europa för jobbresor (Sat-Sun rule...), så en typisk kortresa inom europa gav 4800p från ARN och inrikes 2400p från ARN. (i Business då...)

Eh?
Nu är jag inte med. 2400p inrikes från ARN
Hur mycket gav ekonomi?

Och därefter blev det väl 90k? Och samtidigt krävdes det färre poäng i både Norge och Danmark om jag kommer ihåg rätt.

Har för mig att gränsen (för svenskar) till och med var 110.000 poäng första åren jag knaprade ihop guld (runt 2003-2004). Danskarna och norrmännen hade lägre vilket jag har för mig motiverades av att det var "betydligt" lägre poängintjäning i Danmark och att norrmännen inte fick poäng på inrikesresor. Även andra utländska medlemmar hade lägre poängkrav. Exakta gränserna kommer jag dock inte ihåg.

2400p var t&r business, Economy gav 1200p t&r inrikes.

Då gav ju economy typ 2,5 ggr mer poäng än det gör idag.
Sedan kan vi använda enkel grundskolematematik på den ekvationen.
Det är inte så mycket enklare eller svårare att flyga ihop allt på ekonomi.

När du påstår att MA. Inte fick poäng på norska inrikesresor så var det nog efter de åren du nämner.
Jag har varit med när poängen plockades bort och jag var med när dom infördes igen.
När poängen plockades bort så flög jag så lite som möjligt via OSL och valde CPH-SVG/BGO.

Toppen