Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Vi får nog vänta och se vad som händer med intjäning till andra program innan man drar för stora slutsatser vad man ska göra.
Det är ju inte otroligt att det blir rejäla ändringar i vissa klasser hos andra program.

Som det är nu så flyger jag mest plus så detta drabbar inte mig så hårt men för många som tvingas harva i Go blir det tufft att klara nått ädlare kort.
Speciellt några jag känner som gör så där 30-40 segment sas go i EU, några Sas long haul samt några LH long haul i lägsta klass.

Forutom att det ar en alldeles for rejal kapning sa ar fragan vad som hander med ovriga klasser. Jag har mycket svart att se att de kommer lamnas ororda nagon langre tid. Samma logik kan i teorin appliceras pa dem ocksa for inte har de priserna okat nagot speciellt?

Känn ingen oro,om 2 månader kommer SAS med en julklapp, vi har lyssnat på våra kunder och dubblar intjäningen på våra billigaste biljetterna.
400 EB poäng känns som en astronomisk intjäning.
Många kommer att skriva inlägg om att nu skippar jag Norwegian, andra nu satsar jag inte på BA längre.

Tycker det är lite synd att man inte går hela vägen och väljer ett system där status nås enbart på spend. Med det förra systemet var poängintjäningen för 50+ legs mestadels go i Europa/Skandinavien relativt låg, för att inte säga usel, i förhållande till hur mycket man spenderade. Kvalificering till guld och diamant skedde således enbart på flygningar, med lite poäng som plåster på såren så att det gick att få ihop en longhaul på ett par år. Men att nu bara få högst 5000 poäng för 45000 SEK spend känns väl sådär kan man säga. Samtidigt är det ändå i mina ögon vettigt att man inte lätt kan nå status genom några billiga longhaul. Vet att det drabbar många som har detta som hobby men samtidigt har det länge känts rätt fel mot de som flyger massor på kortare sträckor till betydligt högre kostnad, Visst, man får guldkortet men några bonusresor kommer det aldrig bli. Ett revenuebaserat system känns betydligt mer rättvist.

Det värsta med detta är ju att incitamenten för en ny Austintur nästa år blir betydligt mindre...

Spontant tror jag att en sådan här ”försämring” är nödvändig, jag är dock inte helt övertygad om att detta var det bästa SAS kunde göra.

Som många andra redan nämnt hade jag hellre sett 25% eller lite till i go, kanske tom i kombination med en smyghöjning av priset. Go light däremot borde ge 0 poäng m.m.

Toppen