Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Reflekterar i egenskap av frekvent privatresenär.

Att möjligen nå någonting annat än EBS har varit orimligt i åratal. Biljettpriserna har talat sitt tydliga språk. 25-procentig (om ens det) intjäning på biljetter med Lufthansagänget har sedan länge varit vardag. Jag tjänar flera hundra poäng på en full tank bränsle från Preem. Jag tjänar ibland några hundra poäng på en intraeuropeisk resa med Austrian. Jag tjänar noll poäng på en flight med Thai men skördar en handfull poäng på mina inköp av kontaktlinser. För jag är ingen frekvent affärsresenär som bidrar till marginalen...

Kommer fortsätta rikta mitt resande till SAS i första hand. Star Alliance i andra hand. Men är biljettpriserna rimligare på annat håll njuter jag av min rätt att vara otrogen. Förmodligen är loungetillgången ett minne blott framöver. Nu försvinner Diners under 2019. Silverstatus som ger loungetillgång i semestertider lär jag inte kunna ta del av. Kanske finne det en kreditkortslösning som säkrar möjligheten en stund till.

Men - det är uppenbart nya tider. Att kunna åka snålskjuts genom systemförståelse är inte längre en självklarhet.

Stopp och belägg - hold your horses. Du får naturligtvis tycka vad du vill men innan du kommer sättandes med en moralkaka ber jag dig betänka att jag var en av många på just denna flight.

Det var absolut ingen moralkaka från mitt håll, absolut inte. Tyckte mest att det var en trist attityd överlag gentemot... uppenbarligen dig själv då bla. *häpp*

I år har jag flugit ihop BA guld och SAS Guld, är just nu på en resa som kommer att ge SAS Diamond, kände tidigare i år att detta var nog sista året som man lyckas flyga ihop dessa status innan fler bolag går över till spend baserad intjäning av poäng, med dessa nyheter från SAS så är det nog slut på hobby flygandet för att samla poäng, lär bli färre resor men då istället i Business eller kanske SAS Plus för att få lounge och fast track

Idag var det de längsta köerna jag sett på Landvetter, 100 meter kö innan man ens kom fram till grinden som släpper dig uppför rulltrappan till security check, ingen kö i fast track så den delen av premium biljetter fungerar ju i alla fall, jag flög idag med Lufthansa i Business Class.

Jag minns förr när det på riktigt var svårt att jobba in EBG. Dagens krav är ett skämt i jämförelse och att det blir lite svårare igen höjer naturligt nivån överallt, speciellt i loungerna.

Om jag minns rätt var det butt in seat och 70k poäng som gällde, alternativt x antal segment i C.

Minns den också. Fick mitt första ebg helt oväntat efter en longhaul i economy extra som dock gav ordentligt med poäng även då. Året efter tror jag att jag tog det på segment (det var färre antal segment har jag för mig, men de var i business - eller gällde även economy extra? )

Ett kreditkort eller två och några billiga plusbiljetter är det som krävs nu till en totalkostnad på under 10 000 per år. Det ändras ju inte heller med detta.

Det är nog vad satt inse att eurobonus ihop med de flesta andra programmen inte längre är ett frequent flyer program. Det gäller inte att flyga ofta och dra till sig extra resor på marginalen. Det gäller istället att premiera de som *regelbundet* betalar mer för sina biljetter.

Personligen tror jag att marginalen effekten man fått av att dra till sig folk som egentligen borde ha bokat med någon annan var värd mer, men å andra sidan går hela branschen åt det hållet och någon analys har de nog lagt på det.

Det andra är att man drar in oproportionerligt mycket pengar från kreditkortsbolag och andra icke flyg partner. Och leveranskostnaden är relativt sätt låg där eftersom man kan styra kunderna mot stolar på avgångar man annars inte skulle sålt ändå. Det är den delen man faktiskt tjänar pengar på...

Vad tror ni, nästan så det lutar åt att kreditera till United i framtiden.

upload_2018-10-1_15-1-32.png

Kanske dags att reflektera lite bakåt i tiden till en av de bästa stunderna när SAS hade julkalender och man fick 3ggr poängintjäning till några destinationer i södra Europa. På den tiden tjänade man 8000 poäng innan 25% bonus på en sådan resa och de kostade ca 2000 kronor i plus.
När det dessutom kom en dubbelkampanj samtidigt var lyckan maximal.

Kommer ihåg att jag flög direkt åt ena hållet och via Köpenhamn åt andra hållet och drog in 44k EB-poäng för 2000SEK, "bara" ca 11.000 var dock baspoäng.

Ett klassiskt uttryck...
DET VAR BÄTTRE FÖRR :)

Toppen