Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Riktigt kul att se aktivitetsnivån i tråden :)

Jag åker ibland på resor med flera normala vänner som inte hänger här på BC. De bryr sig inte om poäng alls och orkar inte ens skaffa eurobonuskort. Den kundkretsen är mångdubbelt större än vår grupp är jeg helt övertygad om!

Kan SAS sälja biljetten för t ex 499:- istället för 529:- med points där Norwegian eller Ryan tar 449:- är jag helt övertygad om att de vinner marknadsandelar som lite finare i folks ögon.

SAS tjänar på detta och även vi med lite mindre guldkort i cirkulation i framtiden.

Att ett gäng hobbyflygare inte längre kan dra in ohemula mängder bonuspoäng under en partyresa till Austin eller att ett gäng studenter skulle bli av med sina diamondkort, det må i så fall vara hänt.

Det står var och en fritt att tycka vad man vill i denna fråga och många tycker olika. Fine. Det är tjusningen med demokrati.

Men att totalt dissa en stor grupp personer här inne anser inte jag vara helt ok, vare sig dom är studenter, hobbyflygare eller trebenta.

Just my 2 cents...

Precis som det var jag som började applåderna i salen när "nyheten" om den enhetliga flottan A320 presenterades av VD så hade jag applåderat även detta. För att det skall finnas ett värde i programmet bör det krävas en insats för att kunna nå de olika nivåerna. Att dela ut status alldeles för lättvindigt straffar sig i längden.

Att ett gäng hobbyflygare inte längre kan dra in ohemula mängder bonuspoäng under en partyresa till Austin eller att ett gäng ungdomar/studenter skulle bli av med sina diamondkort, det må i så fall vara hänt.

För alla som oroar sig för intjäning till partnerprogram, intjäningstabellerna förhandlas mellan bolagen inom alliansen på Star Alliance konferensen som hålls en eller två gånger per år. Nästa kommer hållas i Bogota i en inte alltför avlägsen framtid. Där sätts möten upp och man diskuterar mellan olika bolag angående justeringar av intjäningstabeller mellan just de bolagen och även tillgänglighet på awards mellan deras respektive bonusprogram.

Jo jag förstår det ni säger, att ni vill ha ett exklusivare Ebg/ebd och det vill väll de flesta. Min fundering är dock hur ni tror att era förmåner kommer bli bättre pga en lägre intjäning? Är det att slippa dela lounge och prioboardingkö med austingänget och sas youth resenären? För ni tror väll inte på fullaste allvar att nu när det blir färra Ebg/ebd så kommer dom ta de intjänade kostnaderna och vaska över er?

Det kommer bli sämre för alla förutom för SAS. Punkt.

Hm, innebär inte detta med sämre intjäning att värdet av Amex vouchern går upp? Således ännu mer intäkt till SAS och mer aktieägavärde, vilket ju är SAS huvuduppgift.

Att ett gäng hobbyflygare inte längre kan dra in ohemula mängder bonuspoäng under en partyresa till Austin eller att ett gäng ungdomar/studenter skulle bli av med sina diamondkort, det må i så fall vara hänt.

Känner mig något enormt träffad ;)

Med det sagt - efter att ha smällt denna ändring under dagen så har jag kommit fram till att jag högst troligen kommer att ändra resmönster som ett resultat av detta.

Mellan 6/10 och 6/12 så har jag 3st longhaulresor inbokade med SAS, varav två stycken är weekendresor. Jag kommer inte att fortsätta göra sådan resor i samma utsträckning. Istället kommer jag göra färre men säkerligen dyrare resor. Hoppa på någon bra PLUS/Economy+-eller Businessclassdeal. Det må hända att jag krediterar poängen till SAS, men högst troligen kommer det bli andra flygbolag som jag väljer att flyga.

Om jag försöker vara lite opartisk så tycker jag att det är ett vettigt beslut av SAS att justera poängintjäningen av billiga GO-biljetter, jag tycker dock det är enormt löjligt med de typ 700 poäng man kan tjäna med en resa T/R till Los Angeles. Hade nästan hellre sett att de tog bort all poängintjäning på dessa biljetter i så fall...

btw, RIP Ungdomsbiljetter (Jag är tämligen säker på att du lider med mig nu @Berglund :D)

Men att totalt dissa en stor grupp personer här inne anser inte jag vara helt ok, vare sig dom är studenter, hobbyflygare eller trebenta.
Stopp och belägg - hold your horses. Du får naturligtvis tycka vad du vill men innan du kommer sättandes med en moralkaka ber jag dig betänka att jag var en av många på just denna flighten och jag bokade som en av de allra första, vilket gjorde att jag kunde boka in mig lätt och ledigt på rad 30 både dit och hem:
SAS flyger direkt till Austin, Texas 8-12 mars för SXSW | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Känner mig något enormt träffad ;)
...
btw, RIP Ungdomsbiljetter (Jag är tämligen säker på att du lider med mig nu @Berglund :D)
Haha, vi må tycka olika i frågan men under lång tid har det ju varit uppenbart att "Karthago bör förstöras". Och som sagt, jag var med på just densamma resan, så under de omständigheterna, är jag väl även träffad själv? :D

Last edited:
Det kommer bli sämre för alla förutom för SAS. Punkt.

Nåja om folk faktiskt slutar flyga med SAS blir det sämre för dem. Det är faktiskt en hel del som inte jagar status utan vill tjäna poäng som de kan nyttja för bonusresor (vi är knappast ett representativt urval på detta forum). Om dessa individer inser hur lite poäng de helt plötsligt tjänar kanske de börjar kolla på olika alternativ och där kanske inte SAS kommer överst på listan.

Fast å andra sidan verkar de flesta tjäna poäng till sina bonusresor medelst American Express så det kanske inte spelar så stor roll om man tjänar 200 eller 2000 poäng på en betald flygresa. :(

Tilägg: Eller hyrbilar ;)

Stopp och belägg - hold your horses. Du får naturligtvis tycka vad du vill men innan du kommer sättandes med en moralkaka ber jag dig betänka att jag var en av många på just denna flighten och jag bokade som en av de allra första:
SAS flyger direkt till Austin, Texas 8-12 mars för SXSW | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Och självklart bad du SAS att ej kreditera dig poängen eftersom det vore förkastligt att tjäna poäng på så billiga biljetter, desutom med vändande plan, då det urholkar bonusprogrammet, eller? ;)

Jag minns förr när det på riktigt var svårt att jobba in EBG. Dagens krav är ett skämt i jämförelse och att det blir lite svårare igen höjer naturligt nivån överallt, speciellt i loungerna.

Om jag minns rätt var det butt in seat och 70k poäng som gällde, alternativt x antal segment i C. Betalade en gång 10 000sek för kortdistans business för att återkvala i slutet av en period. Det sved och var inte värde i den flighten o_O

Ett kreditkort eller två och några billiga plusbiljetter är det som krävs nu till en totalkostnad på under 10 000 per år. Det ändras ju inte heller med detta.

Ett kreditkort eller två och några billiga plusbiljetter är det som krävs nu till en totalkostnad på under 10 000 per år. Detta ändras ju inte heller med detta.

Uppfriskande bra och lite perspektiv på diskussionen. Det är ju helt korrekt och därmed anser jag att gravölen kan läggas på kylning till eventuellt kommande och ytterligare försämringar.

Toppen