Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

När var det SAS höjde bonusresepriset i poäng senast? Tittar jag i gamla poster här på forumet så verkar inget hänt sedan 2011 iaf. förutom sänkningen till Asien.

Är inte att sänka intjäningen samma sak som att höja priset på bonusresorna? Nu måste de som flyger GO betala pengar mer för att nå samma poängmängd. De kan välja att flyga Plus men då får SAS upp snittpriset på biljetterna. Givetvis kan de gå till ett annat bolag men då kommer också andra faktorer in som transfertid, produkt, totaltid etc och inte bara hur många poäng tjänar jag.

Man kan argumantera att medlemmarna drar in så mycket poäng på sin kreditkortsspend så SAS måste höja bonuspriset, fast det är två olika intäkts modeller. Att sälja EB-poäng verkar vara en mycket god affär för SAS så de ser nog att den biten ökar och om det är betydligt mer lönsamt med att sälja poäng så kanske inte det gör lika ont att medlemmarna bokar bonusresor.

Det måste finnas en realistisk morot också att samla poäng med sitt kreditkort. Om det blir ouppnåligt att utnyttja sina poäng kommer folk inte lägga lika mycket spend på sitt kreditkort och därmed sjunker intäkterna för SAS. Detta är naturligtvis en balansgång mellan utebliven intäkt för bonusplatsen och belöning för medlemmen i form av ett stort upplevt värde att kunna flyga business för en rimlig kostnad. Man kan ju också reglera antalet platser hårdare t.ex. men så kanske man inte tänker utan taänker att

Är det inte större chans att de höjer bluff-avgiften bränsletillägg istället à la LH eller BA?

Relaterat till liknelse med Lufthansa: intra eu 125p till sas, utanför eu 25% av miles.
Detta gäller ju dock till EB. Till sitt egna program vet jag inte om något bolag har 0-poäng klasser?
Och om de har så är det väl lägsta, typ promotion fares. Inte hela segment av klasser vilket detta blir.

Jag som tyckte det sög att få dryga 900p för LH från Dehli till frankfurt. Det framstår ju som en guldgruva nu.

Sedan gällande miljövänligt anser jag det blir tvärt om. Istället för CPH-PVG tex. Kommer jag nu åka från Malmö. Dvs MMX-ARN-CPH-PVG.

Detta då antal ben hux flux är enda sättet att få in guld.
Också intressant ett amex för 4000:- kan ge lika mycket poäng som 50 t/r till new york...

För egen del kan jag krasst konstatera att jag haft ett resmönster (och kortstrategi) anpassat för att nå EBG, i mitt fall 4 long haul per år (varav 1 på poäng). Detta har räckt till att behålla EBG men så har jag besökt alla SASs long haul destinationer vi det här laget. I och med försämringen skulle jag ändå kunna nå samma status om jag lägger till MC premium och flyger mer i SAS plus. Detta kommer att innebära färre resor för egen del.

Reser man mer SAS plus får man i Europa typ samma privilegier som EBG. Så där adderar EBG inget nämnvärt extra värde. Reser man SAS plus i long haul så får man inte mycket extra på vägen ut (men bra värde hem).

Jag funderar krasst på att byta mitt SAS AMEX elite mot ett SAS platinum och sedan resa på ett sånt sätt som passar mig istället för att optimera på flygprogram. Sen möjligtvis behålla mitt SAS Mastercard som reservkort.

Denna strategi säkrar loungetillgång på Arlanda. Ger loungetillgång via prioritypass (om än ofta sämre lounger) i Europa och ger mig möjlighet att vara otrogen och uppleva andra resmål då jag inte optimerar för SAS poäng samt hotellstatus. Nackdelen är avsaknad av fasttrack på vägen hem och 2-4-1 kupong.

Nu verkar det ju som att det försämras rejält på longhaul för de billigaste biljetterna. Men ser man till Lufthansa vill jag minnas att man får 125 miles per ben inom Europa på de billiga biljetterna och med BA Göteborg-London blir det 163 Avios för billigaste biljetten. Däremot ger London-New York 865 Avios på billigaste biljetten. Ser ut som man tänkt rätt men ändå lite fel, om man nu vill harmonisera sig med konkurrenterna.

Fast för de med elitstatus i båda bolagen blir skillnaden väldigt mycket större till SAS nackdel.
Med BA Guldkort (100% bonus baserat på flygsträckan och min. 500) tjänar du
om du flyger med BA:s billigaste biljett såhär många Avioser

815 London-Göteborg
4325 London-JFK
6805 London-LAX
7780 London-Tokyo

Inklusive 25% elitebonus tjänar SAS Gold/Diamond 300 (tre hundra) mellan Köpenhamn-Tokyo

Jag som precis lyckats uppnå guld nivå hos sas har nu inte längre någon chans att uppnå samma nivå. Sas har lyckats genom deras ungdomsbiljetter få mig som lojal kund, men nu kommer jag istället ta det billigaste alternativet istället. Om allt detta stämmer har sas förlorat mig som stabil kund.

Äntligen!
Tänk om detta ändå kunde vara sant?! Det hade varit ett första steg mot att faktiskt just ta hand om sina mest trogna och samtidigt lönsamma kunder. Sluta ge förolämpande många poäng på de billigaste biljetterna, såsom lägsta SAS Go och ungdomsbiljetterna. Det är en ren skymf mot de som verkligen är trogna, flyger mycket och faktiskt jobbar för sin status att det samtidigt finns exempelvis ungdomar som studerar och samtidigt flyger in ett Diamondkort för några knappa tusenlappar. Nu kanske det äntligen kan bli lite ordentliga förmåner för både Guld och Diamond istället om man faktiskt gör det en smula svårt att uppnå. Idag är det alldeles för lätt för alldeles för många!

Lägg till att man utöver själva statusintjäningen även fått tillräckligt med poäng för att kunna köpa exempelvis en inrikesbiljett med SAS. Då blir priset på de billigaste Go och ungdomsbiljettenra, som ofta kan hittas runt 3-4000 kr helt enkelt för billigt. Det här är en förändring jag har hoppats på länge och som jag verkligen ser fram emot!
Säger också äntligen... ser fram mot bättre förmåner för Guld och Diamond. Som alla vet så tar alla roliga fester förr eller senare slut...

Last edited:
Jag som precis lyckats uppnå guld nivå hos sas har nu inte längre någon chans att uppnå samma nivå. Sas har lyckats genom deras ungdomsbiljetter få mig som lojal kund, men nu kommer jag istället ta det billigaste alternativet istället. Om allt detta stämmer har sas förlorat mig som stabil kund.

Befinner mig i exakt samma sits. Blir kvar till guldet går ut sen blir det nog PP och andra bolag.

Synd att även Friends&Family verkar drabbas, de brukar väl bokas i T-klass? Brukar ju iofs finnas bra priser även i Plus på F&F. Jag kommer nog få lite svårigheter att omkvalificera till EBD utan att flytta några OneWorld till Star Alliance. Så länge som övriga Star Alliance inte sänks är EBG iallafall hyffsat enkelt att komma åt fortfarande med ett resmönster som mest är longhaul på LH-gruppen och SQ.

Toppen