Senaste nytt

SAS "Säkra EuroBonus Guld" kampanjlänk för alla

Rent krasst ekonomiskt för att det ska löna sig så krävs det minst 16 enkelresor (4000 kr för EBG med Pragresor, ett loungebesök kostar 250 kr). Flyg handlar dock lite för ofta om drömmar och att bränna pengar. Finns visserligen många nöjen som handlar om samma sak...

Det har du rätt i. Flyger ca 10 gånger per år. Flyger till Serbien ibland (Har släkt där), med Lufthansa men det kanske inte är värt att skaffa EBG när jag är så ung.
Om det är 10 resor per år så kan du använda lounger mellan 20-40 gånger (beroende på med ett byte eller direktflyg).
Även om du skulle flyga 40 flighter med Star Alliance så varje loungebesök motsvarar 200 kr.
Då är det kanske roligare att äta på restaurang i stället.

Ett scenario som möjligen kan motivera kostnaden är om du tar med mycket/tungt bagage varje gång. Som Star Alliance Gold får man ta med sig 10 kg eller en kolli extra. På det viset slipper du att betala för övervikt av bagage inom extra begränsning.

Om det är 10 resor per år så kan du använda lounger mellan 20-40 gånger (beroende på med ett byte eller direktflyg).
Även om du skulle flyga 40 flighter med Star Alliance så varje loungebesök motsvarar 200 kr.
Då är det kanske roligare att äta på restaurang i stället.

Ett scenario som möjligen kan motivera kostnaden är om du tar med mycket/tungt bagage varje gång. Som Star Alliance Gold får man ta med sig 10 kg eller en kolli extra. På det viset slipper du att betala för övervikt av bagage inom extra begränsning.
När jag tänker efter så blir det nog ganska onödigt, brukar ha ungefär 16kg bagage när jag reser. Även fast det hade varit riktigt kul att ha ett EBG så tror jag det finns roligare saker att göra för pengarna, då menar jag såklart i min ålder t.ex åka och bada eller gå på bio med kompisarna. Jag skulle nog ha mer nytta av det i framtiden, då jag inte reser långt eller i F eller i C just nu.

Selv om jeg reiser ca 40-50 legs per år, har jeg ressonert meg fram til at jeg skal spare pengene og heller bruke de på flyreiser. Man kommer seg langt for 4500kr, og drømmesteder venter :)

När jag tänker efter så blir det nog ganska onödigt, brukar ha ungefär 16kg bagage när jag reser. Även fast det hade varit riktigt kul att ha ett EBG så tror jag det finns roligare saker att göra för pengarna, då menar jag såklart i min ålder t.ex åka och bada eller gå på bio med kompisarna. Jag skulle nog ha mer nytta av det i framtiden, då jag inte reser långt eller i F eller i C just nu.

Med det du berättat här i tråden, så tycker jag du gör rätt i att vänta med EBG tills du reser mer, och kanske har större nytta av ett guldkort. Just nu tror jag nog att du får mer valuta för pengarna genom att umgås med dina kompisar, och spendera pengarna på sånt som man gör i din ålder, bada, bio, godis, tv-spel, fika och annat kul.
Jag lovar, din tid som frekvent och medveten resenär kommer :)

Med det du berättat här i tråden, så tycker jag du gör rätt i att vänta med EBG tills du reser mer, och kanske har större nytta av ett guldkort. Just nu tror jag nog att du får mer valuta för pengarna genom att umgås med dina kompisar, och spendera pengarna på sånt som man gör i din ålder, bada, bio, godis, tv-spel, fika och annat kul.
Jag lovar, din tid som frekvent och medveten resenär kommer :)
Ja det är sant. Jag får vänta helt enkelt, känns smartast så:)

Rent krasst ekonomiskt för att det ska löna sig så krävs det minst 16 enkelresor (4000 kr för EBG med Pragresor, ett loungebesök kostar 250 kr). Flyg handlar dock lite för ofta om drömmar och att bränna pengar. Finns visserligen många nöjen som handlar om samma sak...

Lounger ja, finns det ingen nedre åldersgräns för att komma in ensam på SAS lounger?
Det borde åtminstone vara 18 som på krogen, eller kanske tom 20*.
När man väl kommit in är det ingen som kollar vad man dricker.
EBG utan att få använda loungerna har inte mycket mer värde än EBS

*Alkohollag (2010:1622)
9 §
Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år. I fråga om folköl gäller dock motsvarande den som inte har fyllt 18 år.

Å här kom en kampanj med billiga biljetter till Prag i SAS Plus...

Screenshot 2013-10-10 11.51.42.png

https://www.dropbox.com/s/hd2ky15645x108m/Screenshot 2013-10-10 11.51.42.png (för er som inte ser bilder i vissa browsers).

Toppen