Senaste nytt

SAS säger upp codeshare med Turkish Airlines

Jag tror inte SAS kommer starta egna linjer till IST. Kanske nån mer charterlinje till Turkiet. Vi får åka med AFKLM när vi ska till Istanbul i framtiden.
 

011430121

Medlem
Norwegian flyger från Arlanda till Istanbul 2ggr i veckan, även Pegasus flyger till Istanbul men jag vet inte till vilken flygplats
 

Tomas E

Medlem
Hoppas verkligen att Turkish fortsätter att flyga från Göteborg. Tillsammans med Lufthansa enda realistiska alternativer från Göteborg österut.
Tja, underlaget för Turkish från Göteborg är väl inte så beroende av att SAS är medlemmar av Star Alliance? Det är väl gissningsvis inte så många som flyger matartrafik med SAS för att sedan fortsätta från GOT? Det kanske finns enstaka som väljer TK för att de kan utnyttja sin Eurobonus-status, men gissningsvis inte så många? Det borde finnas "mer udda" Star Alliance-linjer till ARN, CPH och OSL som lever farligare.

Å andra sidan förstår jag inte vad som är problemet med att flyga Finnair österut, med tanke på att de flyger GOT-HEL.
 

imartin

Medlem
Denna codeshare var ganska meningslös i mina ögon. Enda som den gjorde var att SAS slapp erbjuda en egen linje till IST och ändå kunde visa IST som destination om någon sökte efter det på sajten/i appen. Men det var inte så att man kunda boka vettiga resor på TK metal via SAS (jag pratar inte om *A bonusresor), förrutom Sverige till IST (men även då var det ungefär samma pris som om man bokade med TK direkt).

Nu finns iaf en teoretisk chans att SAS kommer flyga till Istanbul direkt. Staden är helt klart en bra destination för en långweekend. Möjligtvis skulle de kunna få ihop det om de kombinerar IST och sommar-destinationerna Alanya och Antalya? Kanske till och med utöka med ännu fler destinationer, Izmir och Bodrum till ex? De skulle kunna flyga dit med en kort mellanlandning i IST (utan fifth freedom rättigheter) kanske, för att testa efterfrågan.
 
Last edited:

imartin

Medlem
Förresten, läste i denna artikel från förra året att huvudflygplatsen i Istanbul (alltså IST) vill gärna ha mer point-to-point trafik. Så utifrån de borde det inte vara omöjligt att de kan erbjuda SAS en bra modell, även kostnadsmässig. https://airlineweekly.skift.com/202...r-among-15-new-airlines-helping-drive-growth/

Kanske vore det bästa om SAS och TK sluter ett nytt codesharing avtal utanför alliansen, för connections inom turkiet. I så fall kan TK fokusera på transit via IST till hela världen (som är ju ändå det de gör), och SAS kan transportera SkyTeam resenärer från Norden med slutdestination Turkiet, som flygs till IST, och därifrån kan resa vidare på TK metal.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Trodde vi pratade om bra connections och bra destinationer från Göteborg. Ber så hemskt mycket om ursäkt.
Precis det vi pratade om, men när man nämner Lufthansa och Turkish så tolkar åtminstone jag det som att det är österut till Asien vi pratar om och inte Östeuropa. Reser man till Östeuropa så är ju SAS fortsatt ett alternativ från Göteborg via Köpenhamn.
 
Toppen