Senaste nytt

SAS Royal Viking 1:a klass atlantservice 1954

Resenären

Medlem
Intressant annons från SAS 1954:

Sydsvenskan 1954 SAS 22 timmars flygning till New  York.jpg

22 timmarsresan från Malmö till New York, som i Royal Viking de Luxe klass kostade 2 252:- enkel resa. Det motsvarar idag ett enkelpris på 32 000 kr!
Turistklass gav 10% rabatt. Vintersäsongen gav ytterligare lägre pris.
 

Appfly

Medlem
Hur gick den exakta rutten, mellanlandningar etc? Hade varit kul att veta vad som ingick i form av service i de båda klasserna.

Det är väl 10% rabatt på en tur och returresa, turistklass har ju ett pris på 1632 SEK för en enkelbiljett.
 

Thornado

Medlem
En annan intressant observation är ju att jämföra biljettpriset med dagens priser.
När SAS körde sin superkampanj i somras så gick det ju att åka till NY för lägre priser än dessa, trots att vi har haft 60 års inflation som har jobbat på pengavärdet.
 

jth

Medlem
Jag rotade runt på nätet och hittade lite historiska referenser. 1954 var även året då SAS startade sin första "polarflygning" mellan Köpenhamn och Los Angeles.
Den flögs av DC-6B maskiner och mellanlandade i Söndre Strömfjord på Grönland och i Winnipeg, Canada.
Efter något år introducerades DC-7B och DC-7C. Den senare kunde flyga nonstop över atlanten och därmedta bort mellanlandningarna på Grönland.

Lite mer nostalgi: Här är en rolig länk till en site med den kompletta tidtabellen med priser för SAS från 1955. Särskilt bestämmelserna är roliga att läsa, man fick t ex inte ha kamera med i kabinen! Däremot gick det bra med resfilt och promenadkäpp som extra handbagage.
Här ser man också att "globetrotter"-flighten Stockholm-New York mellanlandade i Glasgow, och även hade ett tekniskt stopp i Gander, Canada (som då var ett vanligt stopp för transatlantiska flygningar) vid behov.
Även tidtabellerna för Sydamerika, Afrika och fjärran Östern är ganska nostalgisk läsning.


SAS - Scandinavian Airlines System
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Och skrivmaskin är ett normalt baggage. Gillar även friskrivningen om att alla flygtider är ungefärliga och att flygbolagen inte kan hållas ansvariga för att dessa inte hålls... Antar att DY önskar att den texten fortfarande skulle vara ok att skriva. ;)

Några flyglinjer har ju fortfarande samma nummer...
 
Toppen