Senaste nytt

SAS retromålade plan?

Alla bolag har en retromålad. Min personliga favorit är Air France, fulast är Finnair. Sedan har vi Belavia som har hela flottan retromålad :D

Alla bolag kanske var att ta i, men iaf de större europeiska bolagen som inte gått i konkurs.

BA har ingen retromålad kärra... bara ett par oerhört fula "Olympic Dove" som målades om inför OS 2012, men som tyvärr fortfarande finns kvar.

I mitt tycke är dock Lufthansas retrojet den överlägset snyggaste!

De SAS plan som har reklambudskap på (tex Eurobonus varianten) är stickers som de väl rätt lätt kan ta av när kampanjen är slut (det finns en film på youutube som visar när de stripade en av dem). När det gäller Star Alliance målade plan så har jag för mig att det finns någon form av åtagande att alla medlemmar i Star ska ha ett visst antal plan i Star Alliancemålning.

Jag har för mig att det var de amerikanska bolagen som drog igång trenden med Retromålade plan och sen spred det sig ju som sagt så pass att det väl inte finns något stort bolag med som funnits med ett tag som inte har minst en retromålad kärra. Lufthansa har ju både A321 i den riktigt gamla målningen och en B747-8i målad i den näst senaste målningen. Tycker SAS borde komplettera med ett plan målat i Janne Carlzon färgerna också.

American har ju målat plan i i liveries från bolag som de slukat (TWA, Reno Air, Allegheny, America West, PSA, Piedmont). Även detta borde SAS kunna anamma och måla en B737 i Linjeflygfärger och en i Braathens.

Varför måste de envisas med att måla underredet grått? Det var ju bara blank metall förut.

Om de nu måste måla kan jag tycka att man kan hitta nån mer metallic-grå eller silver att plaska på.

Ni har säkerligen helt rätt.
Den var taggad på Arlanda men kan ju lika gärna ha fotats på CPH och uppladdad när dom landade i Svedala. :)
Aha, har du inte tagit den där bilden själv?
I så fall får du be moderatorer att ta bort bilden då det inte är tillåtet att ladda upp icke egentagna bilder i forumet.
Om du laddar upp bilder från press release eller bilder som är avsedda för Public domain, behöver du fortfarande ange varifrån bilden kommer.

Besök på Arlanda även idag gör SAS retro-målade A319. Åker med maskinen till Köpenhamn (SK1423).

image.jpeg

På 90 talet hade SAS två MD-82 som gick inrikes i Sverige lackade en i helt röd och en maskin hel blå kallades med öknamnen Mona och Carl, efter Mona Sahlin och Carl Bild hittar inga bilder som jag kan lägga ut, hoppas att någon på SAS läster detta och lägger ut dem

Det var LN-RLE (Kettil Viking) röd och LN-RMD (Fenge Viking) blå.
Här finns bildlänkar
Photos: McDonnell Douglas MD-82 (DC-9-82) Aircraft Pictures | Airliners.net
Photos: McDonnell Douglas MD-82 (DC-9-82) Aircraft Pictures | Airliners.net

Toppen