Senaste nytt

SAS Rekonstruktion/konkurs

varva77

Medlem
I dessa kristider är det gott om spekulationer till höger och vänster om eventuell strejk, ägare som hoppar på eller inte och inte minst konkurs. Inte bara i morgonsoffor och kvällstidningar utan även till viss del i seriösare sammanhang. Något som däremot inte hörs ofta är rekonstruktion. Hur kommer detta sig? Jag kan ingenting själv men det lilla jag läst så är det väl precis vad SAS skulle behöva eller är det så illa att fordringsägarna tror sig få ut mer i en konkurs? Nog för att jag är naiv och hoppas men I grund och botten måste väl ändå SAS med rätt förutsättningar (ordentlig skuld och kostnadssanering) anses kunna bli livskraftigt (för att vara flygbranschen)?
Eller skall man tolka rubriker som "Överlever SAS?" att det egentligen handlar om rekonstruktion? Ivf i ett första läge?
 

Tomas E

Medlem
Möjligheten till en formell företagsrekonstruktion (se t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Företagsrekonstruktion och Rekonstruktion: Laddat och överhopat av fördomar - Ackordscentralen) såsom den ser ut i svensk lagstiftning är nog något som passar medelstora företag bättre än ett stort börsnoterat företag med omfattande inslag av statligt ägande, där den ekonomiska situationen redan är väl belyst och företagsledningen har haft resurser att ta fram förslag på hur företaget kan undvika konkurs. När tingsrätten utser en rekonstruktör så blir aktieägare och företagsledning av med en hel del inflytande i utbyte mot att företaget inte kan drabbas av utmätning eller konkurs under några månader. Så det blir ett slags tidsbegränsad "tvångsförvaltning" av någon konkursadvokat som ändå inte kan tvinga varken piloter eller leasingbolag till att gå med på något. Tyvärr är det inte någon med "superhjältedräkt" som rycker in, beväpnad med superkrafter som företagsledningen och ägarna saknade.

Man kan säga att SAS Forward är ett förslag till rekonstruktion av företaget, eftersom det bygger på att lån om 20 miljarder till del ska efterskänkas (= konverteras till aktier med osäkert värde), men utan att använda formell företagsrekonstruktion.
 
Toppen