Om vi skulle leka lite med tanken att SAS skulle gå i KK. Jag menar inte på något sätt att man ska fortsätta skjuta in pengar i ett blödande bolag. Men vill mer se vad effekten skulle bli.
* Sverige, norge och danmark skulle stå utan en flag carrier. Alltså blir de länderna beroende på bolag som Norwegian , Ryanair eller andra länders flagcarriers för att ta sig ut i europa.
* Sverige, norge och danmark blir ett av de få länderna i västEU som blir utan en flagcarrier. Kan faktiskt inte på rakarm komma på något land (förutom de väldigt små länderna som luxemburg,andorra etcetc) som INTE har en flagcarrier.
* De flagcarrier som trafikerar sverige kan nu sätta sina priser lite mer "fritt". Tex KLM mellan AMS-ARN kommer säkerligen priset öka 25% över natten. Vågar inte ens tänka på BA mellan LHR-ARN
* Ska en Svensk,Dansk eller Norrman ta sig till NewYork får man nu åka vi tex CDG,LHR,AMS,HAM...eller vänta på att norwegian börjar traffikera.
Vore det inte ett naturligt steg att delaup SAS lite?. Så de länderna som SAS har närvaro i splittas. Kan tänka mig att det är en väldigt stor overhead i deras verksamhet iom 3hub:ar som ligger så tätt intill varann.