Senaste nytt

SAS Presskonferens 2020-03-15 17:30

Det kanske är fel läge att komma dragande med problemen kring att tre länder äger ett gemensamt flygbolag. Men jag gör det ändå.

Det hade varit mycket bättre naturligtvis att ha en situation där staten tvingas gå in och rädda ”sitt eget” flygbolag för att säkra infrastrukturen och tillgängligheten till och inom landet.
Som det är nu om Svenska staten måste gå in är det ju delvis så men framför allt dansk tillgänglighet och tillväxt vi i så fall stöttar.
Sen är väl antagligen både Sverige och Danmark för små för att ha egna stora globala flygbolag, men hur man än vrider och vänder på det är Stockholm en ”viktigare” stad än Köpenhamn på den ekonomiska och politiska världskartan. Köpenhamns styrka ligger i att ganska många bor nära Köpenhamn och att många tycker att det är smidigt att byta flygplan där.
 
Jag släpper denna diskussionen. Vidhåller dock att min erfarenhet (som arbetande i Danmark) säger mig att danskar, oavsett grad av seriositet (vad det nu innebär), inte har det särskilt lätt med svenska. Det var även många kommentarer till SAS:s livefeed på Facebook från danskar om just detta.
Vet inte om Rikard G talar rikssvenska eller skånska, men min rikssvenska förstår mina danska kollegor mycket bättre än diverse skånska dialekter. Tror du kan skriva under på att det stämmer.
 
Ja, såfort vi märker att den här krisen vänder så hoppas jag att alla börjar boka och betala för resor. Vi kommer ju vara rejält sugna då

SAS borde kunna dra igång Asientrafiken igen efter påsk. Inte minst för att Cargo behövs åt båda hållen.
Cargo står bara för ca 3% av SAS omsättning. Vet inte hur lönsamt det är för SAS men det finns ett stort behov från Kina till EU just nu när allt börjar rulla igång igen. Nu är det även dyrare än vanligt.
 
Toppen