Senaste nytt

SAS presenterar sommarprogrammet 2022

Homer

Medlem
February 17, 2022 14:00


Med ökande efterfrågan presenterar SAS ett större sommarprogram med 230 direktlinjer från Skandinavien till 120 destinationer.

Linjen Köpenhamn till Boston öppnas igen tillsammans med en andra daglig avgång från Köpenhamn till New York under våren. I vår och sommar går 150 flyg i veckan mellan Skandinavien och Nordamerika.

Efterfrågan till Sydeuropa fortsätter att öka och SAS erbjuder 500 flygningar i veckan till destinationer såsom Alicante, Barcelona, Nice, Malaga och Milano.

SAS öppnar en ny linje från Stockholm till Warszawa med två dagliga avgångar och återstartar flygningar till bland annat Birmingham och Hannover från Köpenhamn samt till Edinburgh från Oslo och Stockholm. Till London erbjuds upp till 17 dagliga avgångar från Skandinavien.

En ny linje från Köpenhamn till Kristiansand etableras i vår med två dagliga avgångar. SAS ökar även kapaciteten på linjer som Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Bergen-Stavanger, Stockholm-Luleå, Köpenhamn-Aalborg samt mellan de skandinaviska huvudstäderna.


https://www.sasgroup.net/files/Main/290/3509238/release.pdf
 
February 17, 2022 14:00


Med ökande efterfrågan presenterar SAS ett större sommarprogram med 230 direktlinjer från Skandinavien till 120 destinationer.

Linjen Köpenhamn till Boston öppnas igen tillsammans med en andra daglig avgång från Köpenhamn till New York under våren. I vår och sommar går 150 flyg i veckan mellan Skandinavien och Nordamerika.

Efterfrågan till Sydeuropa fortsätter att öka och SAS erbjuder 500 flygningar i veckan till destinationer såsom Alicante, Barcelona, Nice, Malaga och Milano.

SAS öppnar en ny linje från Stockholm till Warszawa med två dagliga avgångar och återstartar flygningar till bland annat Birmingham och Hannover från Köpenhamn samt till Edinburgh från Oslo och Stockholm. Till London erbjuds upp till 17 dagliga avgångar från Skandinavien.

En ny linje från Köpenhamn till Kristiansand etableras i vår med två dagliga avgångar. SAS ökar även kapaciteten på linjer som Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Bergen-Stavanger, Stockholm-Luleå, Köpenhamn-Aalborg samt mellan de skandinaviska huvudstäderna.


https://www.sasgroup.net/files/Main/290/3509238/release.pdf

Härligt med positiva nyheter! :):)
 
Kanske därför som min CPH-IAD flight i juni ändrades från A321-LR till A330...? De mindre planen behövs för de utökade rutterna?
 
Kanske därför som min CPH-IAD flight i juni ändrades från A321-LR till A330...? De mindre planen behövs för de utökade rutterna?

Mycket möjligt :) Till sommaren kommer tre A321Neo LR finnas i flottan. Ändringar i trafikprogrammet sker efterhand, men som det ser ut nu så kommer 321Neo LR användas på följande linjer:
- CPH - Boston
- ARN/CPH - Toronto
- CPH - New York (på den senare avgången på eftermiddagen. Lunch avgången använder A350/330).
 
Att SAS börjar med två dagliga avgångar Arlanda - Warszawa förvånar lite då både Ryanair och LOT redan flyger dagligen från Arlanda till Warszawa, plus att Wizzair flyger dit från Skavsta.

Att med den konkurrensen anse att två dagliga avgångar till Warszawa är optimalt utnyttjnade av planen sett till möjlig vinst på sträckan känns tveksamt men man får väl anta att SAS har gjort en bedömning där och funnit att så är fallet. I sammanhanget kan man notera att ingen flyger t.ex. Stockholm - Åbo i nuläget, en linje som tidigare haft två-tre dagliga avgångar fördelat på SAS och Finnair. Borde inte möjligheten att göra vinst vara bättre där det helt saknas konkurrens?
 
Last edited:
Relaterat till detta, finns det någon vettig routmap för SAS numera? Flightconnections tar betalt för sin numera och upplever den som lite daterad.
 
Från och med 13 mars återupptar SAS sin trafik från Sundsvall-Timrå Airport till Stockholm/Arlanda. Det blir ett morgonflyg 06.30 varje vardag, samt ytterligare en avgång varje vardag och två avgångar söndag eftermiddag. Trafik i andra riktningen sker i anslutning till varje ankomst på Arlanda.
 
Toppen