Senaste nytt

SAS presenterar fem nya rutter från Århus

Agö

Medlem
Hus ska SAS konkurrera om det tveksamma underlaget där.

Men i övrigt - oj vad många linjer. Århus som är en sån liten flygplats.
Ja, det blir väl survival of the fittest i vanlig ordning. Århus må vara en liten flygplats men kommunen i sig har ju 335 000 invånare, stort universitet och stora företag som Arla, Dansk Supermarked, Vestas, Aarsleff m.fl. Bekymret är ju att flygplatsen ligger så dåligt till...

Det borde innebär i konkurrens med Sun-air, för de flyger väl fortfarande de sträckorna?
Japp.

Med connections, troligen.

Har t.ex. Sun-air connections via BRA eller något sådant? Annars borde det ju vara en ganska stor fördel för SAS för alla passagerare som inte startar/slutar i just Stockholm.

Ingen aning, men du har en poäng där. Dock kan jag tänka mig att det finns någon sorts överenskommelse eftersom de flyger under British Airways flagg och BRA har deals med andra Oneworldmedlemmar. Men jag spekulerar bara. Jag vet som sagt inte.

Finns redan från Bromma. Hus ska SAS konkurrera om det tveksamma underlaget där.

Men i övrigt - oj vad många linjer. Århus som är en sån liten flygplats.

Brommalinjen är enbart business-class, och prissatt därefter. Om SAS börjar flyga på attraktiva tider så har jag svårt att se att Brommalinjen överlever.

(SUN-Air flög Bromma-Billund innan maskinen flyttades till Århus. Kanske flyttas tillbaka till Billund igen, då det är deras hubb?)

Ingen aning, men du har en poäng där. Dock kan jag tänka mig att det finns någon sorts överenskommelse eftersom de flyger under British Airways flagg och BRA har deals med andra Oneworldmedlemmar. Men jag spekulerar bara. Jag vet som sagt inte.
Blev tvungen att testa lite snabbt med Matrix, och ja det verkar gå att köpa biljett tex Umeå-Århus, första leg med BRA265, andra leg med BA8292. Det är en BA-fare.

Brommalinjen är enbart business-class, och prissatt därefter. Om SAS börjar flyga på attraktiva tider så har jag svårt att se att Brommalinjen överlever.
Intressant. Den bokning jag kikade på med Matrix hävdar Economy (K). Men det kan ju vara pga att det ska vara economy på BRA. Väljer jag däremot Businessclass så finns inget alternativ, antagligen för att BRA inte har det.

Inga dåliga hubbar med Kastrup, München o Prag (nåja, sista är ingen jättehub men det innebär en allians till).

Så SAS utmanar Sun-Air på 2/3 rutter i Skandinavien, och bara till Göteborg har man fortsatt monopol från Aarhus.

Toppen