Senaste nytt

SAS Presenterar: Destination Unknown

Hela eventet var ju en marknadsföringsgrej som fick stort genomslag i media, så inte konstigt att några reportrar fick följa med.
Ja, det är nog många som vill åka till Aten efter att ha sett bilderna och videorna. Och Aten är ju en tacksam destination för SAS, de har ingen konkurrens med LCC (Low Cost Carrier) där (nej, Norwegian är ingen LCC, de vill bara ge skenet av att vara en).
 

intuition

Medlem
Undrar hur många platser gick till influensers och flygmedia istället för vanliga resenärer? Nu har vi sett både insideflyer.dk och poängenmedeurobonus och eurobonusguiden (exakt samma innehåll så de är kanske samma?).
Nu vet man iofs inte hur dominerande dessa influencers var på själva resan, men om jag hade vunnit en av platserna i lotteriet och sedan åke på en resa som verkade mest vara för influencers hade jag blivit grymt besviken. (OBS jag säger alltså inte att det var så på denna resa, bara att resa med en grupp med influencers som ska "dokumentera", arrangera allt för att få rätt bilder och högljutt förklara vad som är coolt är rätt avtändande)

Hade jag varit marknads-nisse på SAS hade jag varit lite försiktig med att använda influence-marknadsföring. Nu är det ett tag sedan det skrevs mycket om baksidorna med det här, men det är inte okänt vad det kan leda till.

Källa:

Skärmavbild 2024-04-08 kl. 08.13.07.png



Här hoppas jag mycket på generativ AI. När får vi tjänster som gör att folk kan få fram realistiska bilder där de gör (d.v.s. ser ut att göra) precis samma saker som influencers redan har gjort? För då behöver de ju inte resa alls, och vi som gillar att resa och uppleva kan göra det ostört. ;)
 

palmen

Moderator
Nu vet man iofs inte hur dominerande dessa influencers var på själva resan, men om jag hade vunnit en av platserna i lotteriet och sedan åke på en resa som verkade mest vara för influencers hade jag blivit grymt besviken. (OBS jag säger alltså inte att det var så på denna resa, bara att resa med en grupp med influencers som ska "dokumentera", arrangera allt för att få rätt bilder och högljutt förklara vad som är coolt är rätt avtändande)

Hade jag varit marknads-nisse på SAS hade jag varit lite försiktig med att använda influence-marknadsföring. Nu är det ett tag sedan det skrevs mycket om baksidorna med det här, men det är inte okänt vad det kan leda till.

Källa:

Visa bifogad bild 152087


Här hoppas jag mycket på generativ AI. När får vi tjänster som gör att folk kan få fram realistiska bilder där de gör (d.v.s. ser ut att göra) precis samma saker som influencers redan har gjort? För då behöver de ju inte resa alls, och vi som gillar att resa och uppleva kan göra det ostört. ;)
Utan att veta men tror inte det varit mer "media" än dessa två nämnda konton. De är entusiaster som åkt på mycket och ofta betalat sina resor själva.

Vad jag sett på instagram så har sas egna media team varit betydligt mer så som du beskriver än dessa eventuellt inbjudna influences.
Lite skillnad på dessa och andra "resekonton" som köper 10k följare för att verka viktiga, eller de stora "bloggarna" med Sam Chui och Nonstop Dan mfl som tar väldigt mycket plats.
En gång i tiden var även BC en av dessa inbjudna medier som var med på massa saker.

När de öppnade LAX linjen var det mycket inbjudna folk som åkte Business första veckorna och rapporterade om SAS Första klass. Var själv på en sådan flight och dessa personer utmärkte sig en hel del, och inte åt det positiva hållet.
 

Jannes

Medlem
Här hoppas jag mycket på generativ AI. När får vi tjänster som gör att folk kan få fram realistiska bilder där de gör (d.v.s. ser ut att göra) precis samma saker som influencers redan har gjort? För då behöver de ju inte resa alls, och vi som gillar att resa och uppleva kan göra det ostört. ;)
Jag hoppas att generativ AI orsakar en ökning i hur folk kritiskt läser allt de ser från influencers, och de som försöker efter-apa dem. Vad är poängen att försöka återskapa en "unik" bild ifall folk kommer vifta bort den som AI-genererad?
Tyvärr är kanske både du och jag "out of touch" med de generationerna som främst driver detta?
 

Resetokig

Medlem
För er som är nyfikna på saftiga trip reports kan jag lova att det kommer inom kort på andra kanaler. Det var som tidigare nämnts personer med på resan som dokumenterade allt vi gjorde. Jag hoppas att min sammanfattning nedan gör er glada så länge!

Jag fortsätter från där vi slutade sist:

Fortsättning dag 1.
Efter vi landat tog crewet oss till Sofitels takbar vid flygplatsen där det var mingel och mat. Generöst med plockmat och dryck.
Bussar tog oss sedan till hotellet, Moxy, som hade bra läge för att utforska stan. Straxt innan solnedgång bjöd SAS upp sina gäster till sviten/takterrassen för en kväll med drinkar, snittar och mingel. Djn var med och körde även där. Innan kvällen var slut avslöjades det vinnande laget från tävlingen som hölls ombord. Priset var en guidad tur runt Akropolis vid solnedgången dag 2.

Dag 2.
Hotellets deal inkluderade gratis frukost för SAS gäster. Hela dagen var fri för egna aktiviteter med undantag för vinnarna som fick en guidad tur kring Akropolis på kvällen.
Vädret var fint, skulle tippa på runt 30 grader i solen.

Dag 3.
Bussarna lämnade hotellet straxt efter kl.09 för dagens hemliga aktiviteter. Vi fick veta att badkläder och handduk skulle med om man var badsugen. Bussarna tog oss till ett Thermal spa (https://lakevouliagmeni.gr/location/) där vi spenderade ca 2h. Vattnet var ca 24 grader och många passade på att ta ett dopp.

Nästa stopp för dagen var en gård med konceptet Farm to Fork (https://margifarm.gr/en/) där vi avnjöt en fantastisk lunch i en underbar omgivning. Det bjöds upp till traditionell grekisk dans och återigen generöst med mat och dryck. Måste säga att det flöt på förvånansvärt bra för att ha 180 gäster i ett sällskap.

Runt klockan 17 var vi tillbaka på hotellet.

Dag 4.
Hemfärd och bussarna hämtade upp oss vid klockan 12. Fast track för samtliga på flygplatsen och en fin specialkomponerad måltid även på vägen hem. Det bjöds på samma fina champagne på hemvägen.

Värt att nämna för helgen är att alla aktiviteter var frivilliga, men i princip alla följde med och var nöjda.
 

Attachments

  • 20240405_192321.jpg
    20240405_192321.jpg
    {memory} MB · Visningar: 198
  • 20240406_182632.jpg
    20240406_182632.jpg
    {memory} MB · Visningar: 193
  • 20240407_101048.jpg
    20240407_101048.jpg
    {memory} MB · Visningar: 197
  • 20240407_145220.jpg
    20240407_145220.jpg
    {memory} MB · Visningar: 197

lilly k

Medlem
För er som är nyfikna på saftiga trip reports kan jag lova att det kommer inom kort på andra kanaler. Det var som tidigare nämnts personer med på resan som dokumenterade allt vi gjorde. Jag hoppas att min sammanfattning nedan gör er glada så länge!

Jag fortsätter från där vi slutade sist:

Fortsättning dag 1.
Efter vi landat tog crewet oss till Sofitels takbar vid flygplatsen där det var mingel och mat. Generöst med plockmat och dryck.
Bussar tog oss sedan till hotellet, Moxy, som hade bra läge för att utforska stan. Straxt innan solnedgång bjöd SAS upp sina gäster till sviten/takterrassen för en kväll med drinkar, snittar och mingel. Djn var med och körde även där. Innan kvällen var slut avslöjades det vinnande laget från tävlingen som hölls ombord. Priset var en guidad tur runt Akropolis vid solnedgången dag 2.

Dag 2.
Hotellets deal inkluderade gratis frukost för SAS gäster. Hela dagen var fri för egna aktiviteter med undantag för vinnarna som fick en guidad tur kring Akropolis på kvällen.
Vädret var fint, skulle tippa på runt 30 grader i solen.

Dag 3.
Bussarna lämnade hotellet straxt efter kl.09 för dagens hemliga aktiviteter. Vi fick veta att badkläder och handduk skulle med om man var badsugen. Bussarna tog oss till ett Thermal spa (https://lakevouliagmeni.gr/location/) där vi spenderade ca 2h. Vattnet var ca 24 grader och många passade på att ta ett dopp.

Nästa stopp för dagen var en gård med konceptet Farm to Fork (https://margifarm.gr/en/) där vi avnjöt en fantastisk lunch i en underbar omgivning. Det bjöds upp till traditionell grekisk dans och återigen generöst med mat och dryck. Måste säga att det flöt på förvånansvärt bra för att ha 180 gäster i ett sällskap.

Runt klockan 17 var vi tillbaka på hotellet.

Dag 4.
Hemfärd och bussarna hämtade upp oss vid klockan 12. Fast track för samtliga på flygplatsen och en fin specialkomponerad måltid även på vägen hem. Det bjöds på samma fina champagne på hemvägen.

Värt att nämna för helgen är att alla aktiviteter var frivilliga, men i princip alla följde med och var nöjda.
Tack för bra sammanfattning. Verkar ha varit en rolig resa :)
 
Toppen