Senaste nytt

SAS Plus Smart återbetalningsavgift ?

Det är svårt att säga utan att veta om exakt hur din biljett är konstruerad. Kanske bestod din hemresa av två sammankopplade priser? Kanske bokades din utresa till ett högre pris en du trodde? Kanske gjorde SAS fel? Kanske bokade du ett tur/retur pris som inte så lätt omvandlas till enkelbiljett?
Ja, det enda jag vet är att både dit och hem gick att boka till liknande priser som enkelresor, åtminstone någon dag innan. Men det kan ju ha ändrats. Mailet jag fick från SAS sa dock inget av detta, utan bara att priset på den avbokade resan var väldigt lågt (men då måste ju priset på utresan varit väldigt högt, mycket högre än enkelbiljettspriset, vilket verkar konstigt). Jag verkar inte kunna se hur priset är sammansatt ( nu i efterhand) någonstans öht?

Det står för övrigt att fee är 660 kr (samma som Fare). Men nog veterligen är avgiften 650 sek om jag inte minns fel. Tänkte att de höjt pga nån växelkurs men...
Låter mer som att jag enbart fått tillbaka skatter, och inte domestic/international fees. Men det borde man väl få på SAS Plus smart? "Domestic/International fees are non-refundable for non-refundable fares."

Avbokade hemresan i en intra-europaflygning där båda delarna var bokade i SAS Plus smart under tron att det enbart var en avbokningsavgift på 650 kr, fick dock tillbaka 495 sek där jag förväntade mig 1750 kr. På SAS hemsida står det "Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen är återbetalningen beroende av biljettreglerna för den oanvända delen av resan".

Antar detta är en känd grej som kan hända? Har bett om förtydligande från SAS men antar att det är så helt enkelt, man får göra annorlunda nästa gång :) (boka av hela och sen boka utresan igen är ju ett alternativ t.ex)
När du avbokar hemresan, får du tillbaka ’allt’ först efter utresan har skett om den är kvar i bokningen. Jag lärde mig det hårda vägen där jag har Plus Smart ut och Pro hem. Fick till slut tillbaka ungefär hälften (och eftersom det var Pro utan avdrag för avgift).

Edit: några tidigare trådar om det:

Last edited:
När du avbokar hemresan, får du tillbaka ’allt’ först efter utresan har skett om den är kvar i bokningen. Jag lärde mig det hårda vägen där jag har Plus Smart ut och Pro hem. Fick till slut tillbaka ungefär hälften (och eftersom det var Pro utan avdrag för avgift).

Edit: några tidigare trådar om det:

Ja precis, jag avbokade för 2 månader sen men som som du säger fick man tillbaka först efter att man gjort ditresan. Det är dock inte det som spökar här...

EDIT: Är det förresten någon som vet varför man inte får tillbaka direkt, mer än att SAS säger att det är så det funkar?

Last edited:
Fick först lite oklart info från SAS som jag svarade att jag ville att de skulle utveckla, sen fick jag följande:

"Jag har undersökt ärendet ytterligare med ansvarig avdelning och vill börja med att be om ursäkt för den felaktiga informationen du fått i mitt tidigare e-mail.

En biljett bokad i SAS Plus Smart inom Skandinavien och/eller Europa är endast avbokningsbar mot en avgift på 650 SEK/NOK/DKK när du avbokar biljetten i sin helhet. När du avbokar ena vägen är endast skatterna återbetalningsbara på den delen som tas bort, vilket i det här fallet var beloppet 495 SEK. "

Stämmer verkligen det? Kan inte se något stöd alls för det påståendet...

Edit: Tips på svar till SAS?

Fick först lite oklart info från SAS som jag svarade att jag ville att de skulle utveckla, sen fick jag följande:

"Jag har undersökt ärendet ytterligare med ansvarig avdelning och vill börja med att be om ursäkt för den felaktiga informationen du fått i mitt tidigare e-mail.

En biljett bokad i SAS Plus Smart inom Skandinavien och/eller Europa är endast avbokningsbar mot en avgift på 650 SEK/NOK/DKK när du avbokar biljetten i sin helhet. När du avbokar ena vägen är endast skatterna återbetalningsbara på den delen som tas bort, vilket i det här fallet var beloppet 495 SEK. "

Stämmer verkligen det? Kan inte se något stöd alls för det påståendet...

Edit: Tips på svar till SAS?
Det verkar stämma. Här är reglerna från SAS hemsida

Screenshot_20240830_183139_Firefox.png

Är det inte en ombokning till en enkelresa? Så tolkar jag det, men kan ju va fel...
Svarar mig själv - räknas säkert som avbokning, men tycker oavsett att det inte framgår nånstans alls att man inte får tillbaka mer än skatterna på en Plus smart biljett. Och ingen i tråden verkar ha påpekat det, fast kan ju ha berott på att jag varit otydlig? SAS skrev till och med "SAS will make the refund within seven days.", men antar att de inte gjorde det eftersom det blir annorlunda om jag även avbokat utresan. Men det borde jag ju ha gjort, hade vart klart billigare...

Är det inte en ombokning till en enkelresa? Så tolkar jag det, men kan ju va fel...
Ursäkta, jag svarade lite snabbt utan att minnas din situation. Förutsatt att du bokar av returen innan första flyg fluget kan jag tänka mig att det finns två alternativ:

- Du gör en ombokning och betalar ombokningsavgift samt eventuellt högre pris (detta verkar vara det SAS har gjort). Vid ombokning per reglerna får man inte pengar tillbaka.
- Du gör en avbokning av hela biljetten och får tillbaka hela summan. Därefter får du köpa de flyg du vill ha på nytt. En delvis avbokning är inte möjlig, det räknas som ändring (med denna biljettyp).

Med detta resonemang stämmer det väl att du bara får tillbaka skatterna? Svårt för dig att veta att du skulle ha avbokat allt och köpt på nytt.

Ursäkta, jag svarade lite snabbt utan att minnas din situation. Förutsatt att du bokar av returen innan första flyg fluget kan jag tänka mig att det finns två alternativ:

- Du gör en ombokning och betalar ombokningsavgift samt eventuellt högre pris (detta verkar vara det SAS har gjort). Vid ombokning per reglerna får man inte pengar tillbaka.
- Du gör en avbokning av hela biljetten och får tillbaka hela summan. Därefter får du köpa de flyg du vill ha på nytt. En delvis avbokning är inte möjlig, det räknas som ändring (med denna biljettyp).

Med detta resonemang stämmer det väl att du bara får tillbaka skatterna? Svårt för dig att veta att du skulle ha avbokat allt och köpt på nytt.
Aah, just det, inga pengar tillbaka vid ombokning - Tack för påminnelsen.

Ja det var verkligen lurigt, men de skriver ju dessutom 650 kr per sträcka även i mina biljettvillkor vilket är minst sagt lurigt IMHO eftersom man nästan alltid inte bör boka av bara ena...Trots att det är jätteenkelt med ett knapptryck.

Toppen