Senaste nytt

SAS Plus eller Lufthansa business till Barcelona?

Senator

Moderator
Bumpar denna tråden lite. Tänkte höra om någon har koll på ifall man har loungetillgång på BCN på väg hem med SAS Plus?

Det har man inte.

Men som EBG/EBD med SAS Plus biljett - har man loungetillgång då?

Förutsatt att det är en Star Alliance-lounge, ja. Det har du med en Go Light också för den delen.

Varken SAS eller Lufthansagruppen erbjuder för tillfälle lounge i Barcelona.

Använd Star Alliance Lounge Finder:
Lounge Finder - Star Alliance

EDIT: Brussels Airlines verkar erbjuda lounge.
 

Maja

Medlem
Varken SAS eller Lufthansagruppen erbjuder för tillfälle lounge i Barcelona.

Använd Star Alliance Lounge Finder:
Lounge Finder - Star Alliance

EDIT: Brussels Airlines verkar erbjuda lounge.

Tack för påminnelsen om Lounge finder! Är så länge sedan jag ens flög att jag verkar ha tappat basala förmågor när det gäller att söka och tänka själv. :oops::eek:

Vill minnas att det inte blir nån lounge om man har en SAS-biljett. SAS tog ju bort lounge på massa 3epartslounger för några år sedan.

Just tusan, så var det ju! Hade helt glömt av/förträngt det. Vi får med största sannolikhet klara oss utan om vi nu inte kommer in via Brussels Airlines i oktober när vår helg är bokad.
 

GoranC

Medlem
Just hemkommen efter 4 flygningar i Lufthansa business inom Europa efter pandemin. Förvånad hur mycket deras standard gått ner. Maten är kall och direkt fjuttig som inte kan göra någon mätt. Försökte få lite tilltugg i form av nötter i stället som fanns på deras försäljningslista men se det gick inte alls för sig vilket aldrig är varit problem på SAS. Såg fram vid två stopp i Frankfurts senatorlounge men även där har standarden på mat och dryck minskats ordentligt och inte känns ge något extra noterbart jämfört SAS guldlounger. Känns som Lufthansa helt gett upp konkurrensen om business på flygningar i Europa. Det mesta är bättre som jag tycker även i SAS Plus där Lufthansas blockering av mittensätet numera är det enda som talar för dem. Noterade också att munskydd fortfarande var obligatoriskt på planen, förutom för en grupp om fyra amerikanska damer på en flygning där tre av dem hade med sig någon sorts intyg att de inte behövde/kunde använda mask samt att de därför vid ombordstigningen krävde att de därför skulle få sitta tillsammans. Häpp!
 

palmen

Moderator
Just hemkommen efter 4 flygningar i Lufthansa business inom Europa efter pandemin. Förvånad hur mycket deras standard gått ner. Maten är kall och direkt fjuttig som inte kan göra någon mätt. Försökte få lite tilltugg i form av nötter i stället som fanns på deras försäljningslista men se det gick inte alls för sig vilket aldrig är varit problem på SAS. Såg fram vid två stopp i Frankfurts senatorlounge men även där har standarden på mat och dryck minskats ordentligt och inte känns ge något extra noterbart jämfört SAS guldlounger. Känns som Lufthansa helt gett upp konkurrensen om business på flygningar i Europa. Det mesta är bättre som jag tycker även i SAS Plus där Lufthansas blockering av mittensätet numera är det enda som talar för dem. Noterade också att munskydd fortfarande var obligatoriskt på planen, förutom för en grupp om fyra amerikanska damer på en flygning där tre av dem hade med sig någon sorts intyg att de inte behövde/kunde använda mask samt att de därför vid ombordstigningen krävde att de därför skulle få sitta tillsammans. Häpp!
Skillnaden på sas och Lufthansas utbud är att de helt skiljer mellan klasserna på lufthansa (samma på British Airways).
SAS har samma utbud, därav inga problem att få något i vagnen då samma utbud som go kan köpa ingår i plus. Däremot lär du stöta på patrull på pizzan och antipasto lådan på sas, de vill de inte ge bort i plus heller.

Lufthansa har två helt skiljda utbud på ekonomi och business, vilket även British Airways har. Jag brukar köpa det från economy som jag hellre vill ha än det som ingår i Business.

Man kan jämföra Lufthansa Business/Economy med Pontus Loungen och restaurangen. I Pontus Loungen ingår deras utbud (tänk business), vill man ha något från restaurangen som har en del bättre grejer får man betala (tänk utbud i economy).
 
Just hemkommen efter 4 flygningar i Lufthansa business inom Europa efter pandemin. Förvånad hur mycket deras standard gått ner. Maten är kall och direkt fjuttig som inte kan göra någon mätt. Försökte få lite tilltugg i form av nötter i stället som fanns på deras försäljningslista men se det gick inte alls för sig vilket aldrig är varit problem på SAS. Såg fram vid två stopp i Frankfurts senatorlounge men även där har standarden på mat och dryck minskats ordentligt och inte känns ge något extra noterbart jämfört SAS guldlounger. Känns som Lufthansa helt gett upp konkurrensen om business på flygningar i Europa. Det mesta är bättre som jag tycker även i SAS Plus där Lufthansas blockering av mittensätet numera är det enda som talar för dem. Noterade också att munskydd fortfarande var obligatoriskt på planen, förutom för en grupp om fyra amerikanska damer på en flygning där tre av dem hade med sig någon sorts intyg att de inte behövde/kunde använda mask samt att de därför vid ombordstigningen krävde att de därför skulle få sitta tillsammans. Häpp!
Bra sammanfattning, stämmer väl med vad jag upplevt senaste tiden! SAS plus är som sagt inte business, men jämfört med Lufthansa C så tycker jag den står sig helt ok.
 

mha321

Medlem
Förstår ärligt talat inte era resonemang. Lufthansa business är ju 10 ggr bättre än SAS plus
- Seatblock
- Jag kan se vad jag äter (hatar kuben)
- Trevlig personal

Men smaken är ju som baken.....

Kuben har inte figurerat på sas plus på ganska länge nu. Borttagande av den var helt klart ett lyft.

Maten på Lufthansa är ofta numera värre än den på sas tycker jag, även om ingen är bra. Visst, Lufthansa serverar på tallrik, men på sas kan jag utan tjafs då snacks under hela resan. Gillar du inte maten på Lufthansa, får du ingenting.

Personalen håller jag med om är mer hit and miss på sas. Lufthansa är stabila i mitten, sas kan både vara mycket bättre och total katastrof. Men numera har det, tycker jag, blivit betydligt vanligare även på Lufthansa att de stänger in sig bakom gardinen och verkar tycka det är jobbigt om man trycker på knappen...
 

fcx

Medlem

Håller med. Det och gardinen.

- Jag kan se vad jag äter (hatar kuben)

De senaste resorna med Lufthansa skulle det vara ett steg uppåt att inte se vad man äter. Det ser ut som hundmat.

- Trevlig personal
Nja. SAS har lite mer toppar och dalar, men Lufthansa har lagt sig på en jämn medellåg nivå. Nuförtiden är det bara snabbt ut med maten, och därefter läsa veckotidning resten av flygningen.
 
Toppen