Senaste nytt

SAS planerar att placera de nya A321LR i Stockholm och Oslo

Palazzi

Medlem
De flyger väl en del charterflygningar, vintertid, som hade kunnat fylla en A321LR också.
Kap Verde är ögrupp som nås, och kanske också Goa Indien. Sedan, som redan, nämnts Dubai (Oman också inom räckhåll).

Reguljärt så tror jag tyvärr att det snarare kommer att handla om att hålla liv i befintliga linjer, eller i närtid nedlagda.

Nordamerikansk östkust lär väl gälla från både Arlanda och Oslo, men man når ju inte västkusten med 4000 nmi range.
Svårt att se att så många linjer däremellan hade kunnat bära sig ens med en A321.
 

Plus

Medlem
Det blir som folk har sagt New york och ev, Chicago (om den får vara kvar) från Stockholm. SAS är inte i något läge just nu att lansera någon ”rolig” eller ”spännande” destination.

Detta är alltså allt annat än en positiv nyhet och ett steg närmare den definitiva CPH long haul hub. Den goda tiden med hela fyra long haul linjer från Stockholm är förbi och kommer aldrig tillbaka.

Mycket sorgligt.
 

mha321

Medlem
och så småningom IAD och/eller ORD ?

Låter som en bekräftelse på vad ganska många spekulerat i, longhaultrafiken med A330/A350 fokuseras till Köpenhamn.

"Maintain CPH as main long haul hub, right-size selective routes from OSL/ARN with A321LR"

Just Chicago brukar det väl sägas att det är ganska mycket frakt på, och att det är det som gör att den klarar året runt. Utifrån det och att ny är ganska stort är min gissning att vi på sikt får se A330 tillbaka på dessa rutter. Men bara dessa och inte fler.

IAD, mja, kanske. Men har den verkligen underlag? Jag har fått uppfattningen att det är ett typiskt exempel på en linje där man hämtar rätt mycket passagerare nerifrån Europa. Också att betänka är att det talas om att United kommer dra ner på sin hub i IAD, vilket minskar möjligheter till anslutningar.

Kanske mer troligt att tex Miami kommer tillbaka med A321 och två gånger i veckan tex, när fritids resandet kommit igång.

Det blir som folk har sagt New york och ev, Chicago (om den får vara kvar) från Stockholm. SAS är inte i något läge just nu att lansera någon ”rolig” eller ”spännande” destination.

Detta är alltså allt annat än en positiv nyhet och ett steg närmare den definitiva CPH long haul hub. Den goda tiden med hela fyra long haul linjer från Stockholm är förbi och kommer aldrig tillbaka.

Mycket sorgligt.

Man ska aldrig säga aldrig, men det ligger nog många år bort nu.
 

Senator

Moderator
Det blir som folk har sagt New york och ev, Chicago (om den får vara kvar) från Stockholm. SAS är inte i något läge just nu att lansera någon ”rolig” eller ”spännande” destination.

Detta är alltså allt annat än en positiv nyhet och ett steg närmare den definitiva CPH long haul hub. Den goda tiden med hela fyra long haul linjer från Stockholm är förbi och kommer aldrig tillbaka.

Mycket sorgligt.

I min erfarenhet är ingenting ”forever”. Däremot att efterfrågan inte försvarar större satsningar under 2020-2023 är nog troligt.

Nu måste tillgänglighet anpassas till efterfrågan. Den är rätt så låg för tillfället.
 

varva77

Medlem
EWR från ARN ska väl ändå kunna ha en 330 även relativt snart ”post covid”? Skulle Chicago läggas ner lär det ju bli en hel del transferpax också.
 

fcx

Medlem
EWR från ARN ska väl ändå kunna ha en 330 även relativt snart ”post covid”? Skulle Chicago läggas ner lär det ju bli en hel del transferpax också.

Förra året hade SAS tillräckligt med passagerare för fyra dagliga 330 från ARN/CPH/OSL till EWR under sommarhalvåret. I år var planen att utöka kapaciteten ytterligare till tre 330 och en 350. Dvs. 1048 resp 1086 platser per dag. Jag tror att det inte är realistiskt att gå så långt ner som till en 330 och en 321LR (419 platser) under en alltför lång tid när världen börjar rulla igång igen.
 
Toppen