Senaste nytt

SAS-piloter varslar om strejk 11 september 2017

Vid ombokning till annat bolag, kan man då förvänta sig att bli ombokad inom samma klass (t.ex. premium economy), eller får man vara glad om man får en plats öht. och kompensation för nedgraderingen?
Jag har aldrig haft problem att bli ombokad i samma klass på andra bolag när det behövs, dock har jag bara behövt det antingen i Economy eller i Business, inte i Premium.

Tänk också på att inom Europa mappar SAS Plus till Economy. Och att på longhaul är det många andra bolag som inte har någon Premium Economy. Inom Europa får man då räkna med Economy utan kompensation. På longhaul borde man kunna få tillbaka lite pengar för nedgradering.

EU reglerna för duty-of-care gäller. Däremot gäller inte EU-reglerna för kompensation (definitivt inte förseningskompensation, jag är inte säker på hur det är ställt med nedgraderingskompensation).

Det står att det gäller kort- och medeldistans. Så du borde vara safe då.

Konflikten gäller flexibiliteten i piloternas anställningar för kort- och medeldistans, ja, men det betyder ju inte att alla longhaul-flygningar är safe i fallet av en strejk.

Jag har aldrig haft problem att bli ombokad i samma klass på andra bolag när det behövs, dock har jag bara behövt det antingen i Economy eller i Business, inte i Premium.

Tänk också på att inom Europa mappar SAS Plus till Economy. Och att på longhaul är det många andra bolag som inte har någon Premium Economy. Inom Europa får man då räkna med Economy utan kompensation. På longhaul borde man kunna få tillbaka lite pengar för nedgradering.

EU reglerna för duty-of-care gäller. Däremot gäller inte EU-reglerna för kompensation (definitivt inte förseningskompensation, jag är inte säker på hur det är ställt med nedgraderingskompensation).

Okej! Men just till Tokyo så har (väl?) såväl Lufthansa som ANA premium economy. Sen om den produkten kan sägas motsvara SAS Plus är kanske en annan femma. Har "tyvärr" ingen egen erfarenhet av att ha hamnat i knipa i samband med SAS-strejk.

har LHR-ARN den 16 september, får hoppas de löst problemen tills dess. hoppas för allas skull att det inte blir någon strejk.
väldigt viktig flight för mig dock, så funderar på att boka en fullt återbetalbar BA-flight till Stockholm för säkerhets skull.

Jag blev ombokat från SAS Plus till Lufthansas premium economy. Benet ARN-MUC gick då i ekonomi, men det krävde jag (och fick) nedgraderingsersättning för.

Dock gällde det ju inte strejk, så andra förutsättningar. Men att klassen inte finns på ersättningsflyget verkar ju inte påverka nedgraderingsersättningen generellt i alla fall.

Den här diskussionen har väl varit uppe förut? Det finns väl ingen praxis kring att varslad strejk i det egna bolaget skulle befria från att ge EU-ersättning?

Inte bra.... Flyger GOT-ARN-LAX den 11/9. Flyger LAX-TPE den 13e så jag har inte mycket marginal.
Det är ju dock 2 dagars marginal och det borde ju gå att lösa även om strejk blir ett faktum. Lufthansa eller något annat bolag borde kunna ta dig till Los Angeles inom 24h från din ordinarie avgångstid i alla fall

Ingen nöjesresa. Har möte bokat den 12 från morgon till sen kväll. Kanske ska ta tåget till Stockholm kvällen innan är mest rädd för GOT - ARN som det ser ut nu.

Toppen